VALGET ER DITT: Daglig leder Ørjan Ådalen kan nå tilby Hangcha-trucker med litium-batteri (grønn), i tillegg til det brede utvalget av diesel- og blytbatteritrucker.
VALGET ER DITT: Daglig leder Ørjan Ådalen kan nå tilby Hangcha-trucker med litium-batteri (grønn), i tillegg til det brede utvalget av diesel- og blytbatteritrucker. (Ådalen Truck)

Litium fra Ådalen

NYTT MARKED: Den første Hangcha-trucken med litiumbatteri er levert i Norge, og dermed åpner det seg nye muligheter for Ådalen Truck.

Siden 2012 har Ådalen Truck hatt et eksklusivt agentur på det kinesiske truckmerket Hangcha, som i flere år har vært blant verdens ti største produsenter. De siste årene har salget skutt fart, og i fjor solgte Ådalen rundt 300 Hangcha-maskiner.

Nå åpner et nytt marked seg for Ådalen. I september kom de første Hangcha-truckene med litium-batteri til Norge.

BATTERI: Litium-batteriet i 2,5-tonneren er på 21,68 kWh som standard, men kan også leveres med 32,32 kWh batteri. 3,0- og 3,5-tonns-variantene kan leveres med batteri på opptil 43,36 kWh. Foto: Ådalen Truck

– Fra før har vi kunnet tilby vår kunder driftssikre og rimelige Hangcha-trucker med standard batteri. Dette er noe vi definitivt skal fortsette med. Endringen nå blir at vi i tillegg kan tilby en premiumtruck for det litt mer avanserte markedet, sier daglig leder Ørjan Ådalen.

Går for storkunder

VANNTETT: Trucken som Ådalen har fått levert, er vanntett etter IPX4-standarden. Foto: Ådalen Truck

Prisen på litium-varianten blir selvsagt noe høyere, men ifølge Ådalen kan de nå levere en truck med drifts- og ladetid som storkunder innen logistikk og produksjon krever.

– Dette er en truck som vil kunne konkurrere både pris og kvalitet med merker som allerede er godt etablert blant denne kundegruppen, sier Ådalen.

I første omgang har Ådalen fått levert en 2,5 tonns motvektstruck, og en snile med litiumbatteri, men hele Hangchas utvalg av trucker, fra sniler til motvektstrucker på 7,5 tonn vil være tilgjengelig for bestilling. Ådalen kommer til å ha noen litium-trucker på lager til enhver tid, men siden trucker i dette segmentet i større grad skal skreddersys kunden, vil de fleste som leveres trolig spesialbestilles fra fabrikk.

Godt utstyrt

Motvektstrucken som kom til Norge i midten av september, ble for første gang vist frem under Transport & Logistikk i Lillestrøm i slutten av måneden. Den er i tillegg bedre utstyrt enn de Hanghca-maskinene som Ådalen vanligvis selger.

– Trucken er også vanntett etter IPX4-standarden. Det vil si at den faktisk kan begynne å konkurrere med dieselmaskiner for utendørs arbeid, sier Ørjan Ådalen.

Etter det gode salget i 2018, satser Ådalen på fortsatt vekst i omsetning og salg både i år og neste år. Salget i 2019 har per begynnelsen av september allerede passert fjorårssalget på 300 maskiner.

– Hangcha har blitt en veldig populær truck i det norske markedet. For 2020 er målet å selge 500 maskiner, sier Ådalen.

Til toppen