FAIR TRANSPORT: Forbundsleder Tore Velten og samferdselsminister Jon Georg Dale sto for avdukingen.
FAIR TRANSPORT: Forbundsleder Tore Velten og samferdselsminister Jon Georg Dale sto for avdukingen. (Foto: Kjell Olafsrud)

Lanserte Fair Transport

Samferdselsminister Jon Georg Dale avduket en symbolsk Fair Transport-trailer, som markerte starten av Fair Transport i Norge, under Arendalsuka.

Med Fair Transport vil Norges Lastebileier-Forbund (NLF) fremheve og tydeliggjøre trygg transport far ansvarlige transportører, som kjører trafikksikkert, miljøvennlig og tilbyr skikkelige arbeidsvilkår. Ved oppstart var 39 NLF-bedrifter sertifisert, og om transportkjøpere velger disse, kan de være trygge på at lover og regler overholdes.

– De siste årene har vi arbeidet hardt for å komme hit, og nå er endelig denne viktige milepælen nådd. For NLF vil dette virkelig være en historisk markering, sier NLF-direktør Geir A. Mo.

NLF har jobbet lenge og gjort et omfattende arbeid med å informere, kurse og til slutt sertifisere et stort antall medlemsbedrifter.

– På denne måten kan ansvarsbevisste transportkjøpere raskt og enkelt finne transportører som leverer dokumentert kvalitet, forteller Mo.

Samferdselsminister Jon Georg Dale stiller seg helhjertet bak satsingen.

– Det er ikke effektivt med en stat som må kontrollere elementer som det private næringslivet bør kunne ta ansvar for selv. Dette synes jeg Fair Transport gjør på en veldig god måte, fortalte samferdselsminister Jon Georg Dale under avdukingen.

Også Norsk Industri, Arbeidstilsynet, Statens vegvesens krimseksjon og Fellesforbundet kunne fortelle at de støtter opp under satsingen.

– Gratulerer til NLF. Her har dere bidratt til å gjøre hverdagen enklere for norske industribedrifter, fortalte Stein Lier-Hansen, direktør i Norsk Industri. Han anbefaler alle sine medlemsbedrifter å benytte seg av Fair Transport.

De sertifiserte bedriftene kan finnes på www.fairtransport.no  

Klimaet er taperen når regjeringen lar det beste bli det godes fiende

Klima- og miljø er stadig vekk en av de viktigste sakene på den politiske dagsordenen. Regjeringen har blant annet som ambisjon å halvere utslippene fra transportsektoren sammenlignet med 2005-tall innen 2030. Det vil kreve både treffsikre og kraftfulle tiltak. I budsjettet for 2020 snubler dessverre regjeringen kraftig, og for tungtransporten vil resultatet kunne bli økte utslipp. Les hele saken

Til toppen