SPs Sigbjørn Gjelsvik frykter kinesernes inntog på norsk vei- og baneutbygging.

- Kina truer Norge

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen måtte i NRKs Dagsnytt 18 fredag stå til rette for kinesernes inntog i norsk vei- og banebygging.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Norge trues av kineserne, understreket Senterpartiets storingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik.

Norge skal som kjent investere 1000 milliarder kroner på bygging av vei og bane de kommende år. SP mener at kineserne må holdes utenfor.

Gjelsvik kritiserte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for et økende nærvær av kinesiske interesser, til tross for mangel på sikkerhetspolitisk samarbeid og handelsavtale.

– Det er svært uklokt at store norske samferdselsprosjekt bygges av kinesere. Regjeringen burde stoppe opp nå før norsk anleggsbransje får en voldsom konkurrent fra kinesiske selskap, fremhevet Gjelsvik.

– Ikke vunnet ett bud

– Vi har sørget for at norsk næringsliv og norske entreprenører står for over 90 prosent av utbyggingen, mens bare 80 prosent av norsk næringsliv var representert da SP var med å styrte i rød-grønn regjering. Kineserne har ikke vunnet en eneste kontrakt hittil, takket være konkurransedyktige store og små entreprenører i Norge, understreket Solvik-Olsen.

Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik ville vite hvilke politikk en skal føre fremover med stadig større inntog av kinesiske aktører som tilbyr lavere kostnader.

Ifølge samferdselsministeren må statseide og private kinesiske selskaper konkurrere på like vilkår i Norge.

Han viste til den 4,5 milliarder kroner store kontrakten for å bygge ny firefelts motorvei mellom Mandal og Kristiansand, og hvor en kinesisk veigiganten CCCC tapte kampen om milliardkontrakten.

Nye Veier, som har ansvaret for å bygge ut E39 på Sørlandet, ga milliardoppdraget til AF Gruppen Norge AS.

Frykter anleggsgiganten

SP og Sigbjørn Gjelsvik er svært skeptisk til det kinesiske selskapets ambisjoner på det norske markedet.

CCCC står bak store veiprosjekter i Asia og Afrika, men Nye Veier har tidligere runder vraket det kinesiske selskapet når de har villet kvalifisere seg til anbud.

De søkte blant annet om prekvalifisering om milliardkontrakten om ny firefeltsvei på E6 mellom Ranheim og Værnes i Trøndelag, men fikk ikke være med å konkurrere om kontrakten til 4 milliarder kroner.

I fjor høst leverte et kinesisk selskap laveste anbud på bygging av bru over Beitstadsundet i Nord-Trøndelag, en investering på ca. 300 mill. kroner. Fylkesrådmannen godkjente at det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge fikk sitt anbud vurdert.

Mens kineserne kan bygge brua for 277 millioner kroner, var anbudet til det østerriske PNC Norge på 317 mill. og svensk-eide Skanska Norge på 338 mill. kroner.

Powered by Labrador CMS