For første gang leverer Jungheinrich motvektstrucker mellom fem og ni tonn. Her en sju tonns kompaktvariant med kortere bakpart. (Bilde: Øyvind Ludt)
Salgssjef i Jungheinrich Norge, Arne Husborn, koste seg om bord i den nye store motvektstrucken. (Bilde: Øyvind Ludt)
Husborn inspiserer den største varianten av den nye serien, en nitonner med lastsenter på 900 mm. (Bilde: Øyvind Ludt)
De nye motvektstruckene har ladingen bak et deksel i hekken. Over sees et av kameraene som muliggjør fugleperspektiv-bilde inne i kabinen. (Bilde: Øyvind Ludt)
Det nye addedVIEW-systemet gjør at føreren kan se rundt hele trucken i et og samme skjermbilde. (Bilde: Øyvind Ludt)
Den nye støttebensstableren ERC 216zi. (Bilde: Øyvind Ludt)
Arne Husborn i prat med head of product management i Jungheinrich, Gunnar Tons, foran den nye stableren. Legge merke til hvor mye kortere den er enn konkurrenten som Jungheinrich hadde plassert ved siden av. (Bilde: Øyvind Ludt)

Jungheinrich-nyheter på rekke og rad

En helt ny serie store motvektstrucker, ny og svært kompakt stabler og en ny høytløftende plukktruck er blant høydepunktene fra Jungheinrich. Og for første gang kan føreren se trucken i fugleperspektiv.

Jungheinrich viste torsdag en lang rekke helt nye gaffeltrucker, som de tar med seg til LogiMat 19.–21. februar. De tre viktigste nyhetene, eller i alle fall de produsenten valgte å fokusere mest på, var en ny serie elektriske motvektstrucker fra seks til ni tonn, en høytløftende plukktruck og en ny og ekstra kort støttebensstabler med integrert litium-ion-batteri.

Gleder seg

Salgssjef i Jungheinrich Norge, Arne Husborn, var tydelig fornøyd med de nye produktene han nå kan tilby.

– Spesielt den nye motvektsserien har vi ventet på, sier han.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

EFG 6-serien, som er den nye rangen elektriske motvektstrucker, gjør nemlig at Jungheinrich tar steget inn i segmentet over fem tonn for første gang. Fra før har ikke Hamburg-produsenten motvektstrucker som kan løfte mer enn fem tonn verken med elektrisk eller dieseldrift.

EFG 6-serien består av totalt 14 ulike trucker med løftekapasitet fra seks til ni tonn, og lastsenter på 600 eller 900 mm, med både bly- og litium-ion-batterier og også i kompaktversjoner. Kompaktversjon kombinert med det Jungheinrich hevder å være den minste svingradiusen i klassen, gjør at selv en såpass stor maskin lett kan manøvrere inn på trange områder.

– Det er som å kjøre en femtonner, smiler Husborn etter å ha tatt en nitonner med på en liten runde på kaia i Hamburg.

Det nye addedVIEW-systemet gjør at føreren kan se rundt hele trucken i et og samme skjermbilde. Foto: Øyvind Ludt

Ser trucken ovenfra

En nyhet som øker sikkerheten på stortrucken, er Jungheinrichs nye addedVIEW-system. Systemet består av fire kameraer strategisk montert, og gir føreren mulighet til å se alle sider av trucken i ett og samme skjermbilde. Bildet viser trucken i fugleperspektiv, som om en drone hang rett over trucken og filmet.

Linde har fra før et surround view-system, med kameraer som dekker alle truckens vinkler, men dette er første gang at en løsning med bilde fra et fugleperspektiv er installert på gaffeltrucker. Slike systemer finnes tidligere på blant annet anleggsmaskiner, personbiler og lastebiler.

Ny høytløftende plukktruck, EKS 416s. Den setter en ny standard hva gjelder løftehastighet med 0,5 meter per sekund. Foto: Øyvind Ludt

14 meter opp

I Hamburg viste Jungheinrich også en ny høytløftende plukktruck, EKS 412s, som gir en plukkhøyde på opptil 14 meter. Tanken er at det vil bli behov for høyere plukkhøyder i tiden som kommer, ettersom urbanisering skaper plassproblemer nær byene, samtidig som netthandelen krever lagre i nærheten av der folk bor.

I masten på EKS 416s har Jungheinrich fått plass til et lite vindu, som reduserer dødvinkelen fra førerplass betraktelig. Foto: Øyvind Ludt

Den nye maskinen er forbedret på de fleste områder fra forgjengeren, blant med løftehastighet på 0,5 meter i sekundet. Det er 25 prosent raskere enn forgjengeren, som allerede var klasseledende. Teleskopmasten er nyutviklet og alle delene av masten løfter samtidig, slik at man slipper de brå rykkene som er vanlig overgangene fra ledd til ledd. Masten er også stivere enn noensinne for minimalt med svingninger i høyden. En annen smart løsning er at føreren kan lene seg på løfteporten på begge sider, som vil gi etter med rundt ti centimeter og gi bedre tilgang til den bakre delen av pallen. For den som tør 14 meter over bakken.

Halvautomatisk

EKS 412s kan også utstyres med Jungheinrichs warehouseNAVIGATION-system, som integrerer trucken med bedriftens WMS- eller ERP-system. Dermed vet trucken hvor neste plukk skal foretas, og føreren trenger bare holde gassen inne, så vil trucken stoppe av seg selv på neste lokasjon.

Trucken levers både med litium og blybatterier, og Jungheinrich garanterer at blybatteriene skal tåle to skift før det er nødvendig å lade.

Den nye støttebensstableren ERC 216zi. Foto: Øyvind Ludt

Kompakt stabler

Den siste trucken Jungheinrich valgte å fremheve i sin lansering, er støttebensstableren ERC 216zi, med fullintegrert litium-ion-batteri. Konseptet er en naturlig videreutvikling av skyvemasttrucken ETV 216i med samme batterikonsept, som Jungheinrich lanserte for ett år siden.

Arne Husborn i prat med head of product management i Jungheinrich, Gunnar Tons, foran den nye stableren. Legge merke til hvor mye kortere den er enn konkurrenten som Jungheinrich hadde plassert ved siden av. Foto: Øyvind Ludt

Den åpenbare fordelen av det nye batteriet, er at trucken er blitt betydelig kortere. Den er hele 17 cm kortere enn andre tilsvarende maskiner, og de til tross for at man brukt en del av lengdegevinsten batteriet gir til å bedre mastprofilen for bedre sikt og montere en integrert lader.

– Noen ganger må man gå en helt ny vei, og det er det vi har gjort med ERC 216zi. Den er ultrakompakt og ekstremt smidig. Det er den perfekte trucken i lagre med et trangt miljø der kunder likevel vil kunne nå imponerende høyt, sier Christian Erlach, styremedlem med ansvar for salg og markedsføring i Jungheinrich.

Til toppen