RTG-kraner i Oslo
RTG-kraner i Oslo

Har kjøpt tre elektriske RKG-kraner

Oslo Havn signerte nylig en kontrakt med Kalmar om levering av tre nye helelektriske stablekraner - Rubber Tyred Gantry Cranes eller RTG-kraner - til containerterminalen på Sjursøya.

- Det er nå nødvendig at vi øker krankapasiteten i containerhavna, for å kunne håndtere et marked i sterk vekst. Det er svært gledelig ettersom sjøtransport er kostnadseffektivt, miljøvennlig og mer enn halverer klimautslippene sammenliknet med andre transportformer, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen i en melding publisert av Oslo Havn KF..

Fremtidig vekst

Oslo Havn påpeker at havna sammen med godsterminalene på Alnabru, er navet i den nasjonale godstransporten. Mange av varene som kommer i container - fra iPhones, sykler og bøker til elektronikk, kantstein og matvarer - skal til Oslo og Østlandet.

- Containerterminalen er designet og bygget for maksimalt tretten stablekraner, såkalte RTG eller Rubber Tyred Gantry Cranes. Vi startet i 2015 med åtte helelektriske RTG-kraner. Nå er mengden gods som ankommer havna økt, derfor utvider vi med ytterligere tre kraner, slik at vi nå har 85 prosent kapasitetsutnyttelse. Dette er en trinnvis, planlagt utvidelse som er nødvendig for å ta unna dagens volumtopper og for å kunne håndtere fremtidig vekst, sier teknisk direktør i Oslo Havn, Svein Olav Lunde.

Økte krav til effektivisering

Oslo Havn opplyser videre at de som kapasitetsberegning for terminalen brukes 35.000 TEUs  som et anslag på hvor mye en RTG-kran kan håndtere. Totalt vil elleve kraner ha en kapasitet på 385.000 TEUs.

Yilport Oslo er operatør i containerhavna og ansvarlig for den daglige driften av containerterminalen.

Oslo Havn er eier av terminalen og infrastrukturen og ansvarlig for investeringene som gjøres i takt med økte krav til effektivisering og et mål om å bli verdens første utslippsfrie havn.

Kan fjernstyres

- Yilport Oslo er Norges klart største og mest moderne containerterminal med 259.000 TEUs i 2019. De siste to årene har Yilport Oslo hatt en økning på knappe 30 prosent i containertrafikken, hovedsakelig på grunn av sterk vekst i containertrafikk fra Nord-Europa, opplyser havnen.

- De nye kranene leveres klare for fjernstyring via Yilport sitt fjernstyringsrom. De kan også styres manuelt fra en førerkabin. Kranene bidrar til å gjøre driften vår mer bærekraftig, sikrere og raskere, sier Svein Olav Lunde.

Leveres neste år

Utvidelsen gir en mer effektiv og plassbesparende håndtering av tomme containere, som nå delvis er plassert på andre arealer utenfor containerterminalen, forklarer Oslo Havn.

Kontrakten på de tre nye RTG-kranene er på EUR 6.350.000. Kranene leveres i løpet av juli og august 2021.

Containerterminalen på Sjursøya har i tillegg til RTG-kranene fire store elektriske nullutslipps STS (Ship-to-Shore) containerkraner. STS-kranene brukes til å losse og laste containere.

Kilde: Oslo Havn KF

Elektronisk veifraktmelding i internasjonal veitransport – den nye normen

Den 31. mars vedtok Stortinget å gå inn for at det gammeldagse CMR-fraktbrevet erstattes med elektroniske meldinger i internasjonal veifrakt.  Ja, et klart Stortingsflertall gikk sågar inn for å gjøre den elektroniske meldingen, forkortet eCMR, obligatorisk. Les hele saken

Til toppen