De første bilene av nye Custom kommer neppe til norge før utpå nyåret, men produksjonsstarten er på tampen av 2017.

Fornyer Custom

Mot slutten av året starter produksjonen av nye Ford Transit Custom ved fabrikken i Tyrkia.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford har hatt en formidabel suksess etter at de fornyet varebilflåten. Med lansering av nye biler og en ny strategi innenfor varebilsegmentet, har Ford gått fra en 7. plass i 2012 med 8,5% markedsandel til å nå 1. plassen i 2015 med 12,6% i Europa. I 2016 beholdt Ford plassen og oppnådde en markedsandel på 13,2%. Riktignok hevder også Renault at de er markedsleder i Europa på varebiler, noe de også er i henhold til den statistikken de benytter. Ford beregner tall fra 20 land (i henhold til ACEA er også Ford vinner med 313 584 mot Renaults 295 203 registrerte varebiler i 2016 for EU og Efta).

Ford er inne i en intensiv oppgraderingsperiode som startet med nye motorer både i 2t-Transit og Custom sist sommer. I høst lanseres en «helt ny» Custom før de resterende modellene i Fords varebilprogram dukker opp på løpende bånd i løpet av de neste 18 månedene. Med utviklingen Ford har hatt innenfor varebilsegmentet, kommer nok også utvidelsen av produksjonskapasiteten ved fabrikken i Kocaeli, Tyrkia, som produserer de to tyngste Transit-modellene. Kapasiteten skal i løpet av det neste året utvides med 40.000 biler i året til en årlig produksjonskapasitet på 330.000 biler.

Nye Custom

Sentralt plassert finner vi den store 8-tommers skjermen som arbeider sammen med SYNC 3 som kanskje er det enkleste infotainmentsystemet på markedet for tiden. Systemet gjenkjenner norsk og vi har god erfaring med kvaliteten fra andre Ford modeller.

Som den 4. bestselgende modellen i Europa, er Custom en av de viktigste modellene for Ford. Det har derfor vært viktig å ha en god dialog med kundemassen om hvilke endringer kundene har ønsket seg i nye Custom. Totalt er det 2200 nye deler i bilen som i all vesentlighet er forandret av designmessige grunner.

Fronten er gjort mer lik den vi finner i de nyeste personbilmodellene fra Ford. Vi finner et helt nytt panser, ny grill og LED dagkjørelys med en egen signatur. Hele frontlampen er modifisert og er blitt lengre, hovedlyset benytter HID-teknologi (Xenon). Skinnen til sidedørsåpningen er også redesignet og sitter nå mer beskyttet og bedre integrert i siden på bilen. Sidespeilene er nye og fremstår slankere enn tidligere.

De største visuelle endringene finner vi først når vi entrer førerhuset. Her møtes vi av et helt nytt interiør med masse oppbevaringsplass og nye og sterkere materialer. Jeg tror jeg fant hele 7 ulike plasser for å sette fra meg en flaske, så når vi får kjøre bilen, er det ingen grunn til å tørste. Førerergonomien er forbedret, blant annet ved hjelp av redusert antall knapper å forholde seg til. Det er muligheter for ulike typer infotainment-skjermer. Det er flere horisontale linjer som går gjennom dashbordet for å dele inn de ulike seksjonene av interiøret. Toppmodellene har en stor 8ʺ touchskjerm som benyttes sammen med Ford SYNC 3 infotainment-system. I de andre modellen finner vi mindre skjermer og muligheten for en smart telefonholder i overkant av skjermen.

Lasterommet er mer eller mindre uforandret fra den forrige modellen.

De ulike varebilprodusentene står nærmest i kø for å være først ute med ulike, nye sikkerhets- og komfort produkter. Ford har sørget for at nye Custom har en intelligent fartsholder som automatisk justerer maksimal hastighet til den lovlige hastigheten ved skiltgjenkjenning. Dette kan fort gjøre godt for lappen. Andre nye systemer i Custom er blindsonevarsler som melder om kryssende trafikk ved rygging og kollisjonsvarsler med fotgjenger-gjenkjenning. Systemer som adaptiv cruicekontroll, filholder og sidevindstabilisering blir med videre.

For dem som trenger mer enn en standard varebil har Ford også gjort livet lettere for påbyggerne med nye moduler for å integrere påbyggets tekniske løsninger med bilens.

PHIEV testes

I desember måned starter testingen av en ladbar Custom hybrid hos kunder i London-området. Foreløpig er det 20 biler som skal gå hos ulike kunder før den endelige versjonen skal lanseres i 2019. For å gjøre systemet så kompakt og enkelt som mulig har Ford valgt seriell hybridløsning, noe som gjør at den 1,0-liters Ford EcoBoost-motoren fungerer som en rekkeviddeforlenger. Batteriet er en væskekjølt Lithium ion-pakke som skal gi en rekkevidde på 50 km. Ford lover også at bilen skal ha rask lading uten at dette blir spesifisert noe mer i materialet vi sitter på.

Dette er ikke den eneste nye energikilden i Fords-varemodeller om dagen. I samarbeid med Tyske StreetScooter som er eid av DHL skal det bygges 2500 fullelektriske Transit som skal benyttes av DHL-systemet innen utgangen av 2018.

Den mestselgende bilmodellen i USA i mange år, pickupen Ford F-150, vil også få en hybrid drivlinje i nærmeste fremtid.

Powered by Labrador CMS