Fornøyd gjeng etter vel gjennomført seminar. f.v Tore Woll (Energigass Norge), Oskar Grimstad (Kystrederiene), Tor Arne Borge (Kystrederiene), Finn Arne Rognstad (Kongsberg Maritime), Marita Bjørke Hollekve (Sparebanken Vest) og Leiv Arne Marhaug (Energigass Norge). Foto: Kenneth Erdal/Kystrederiene.
Fornøyd gjeng etter vel gjennomført seminar. f.v Tore Woll (Energigass Norge), Oskar Grimstad (Kystrederiene), Tor Arne Borge (Kystrederiene), Finn Arne Rognstad (Kongsberg Maritime), Marita Bjørke Hollekve (Sparebanken Vest) og Leiv Arne Marhaug (Energigass Norge). Foto: Kenneth Erdal/Kystrederiene.

Flåtefornyelse oppfyller CO₂-forpliktelser

Handlingsvilje fra politikerne kan gi en fornyelse av kystflåten fremover – og bedre miljø.

Kystrederiene inviterte sammen med Energigass Norge til seminar og debatt om fremtidens nærskipsfart under Arendalsuka som fant sted i forrige uke.

Fornyelse må til

– Vi går for en positiv kursendring for kystflåten, sier styreleder Oskar Grimstad i Kystrederiene.

Styrelederen har stor tro på handlingsvilje fra politikerne, for en fornyelse av kystflåten fremover.

– En god begynnelse

 – Det har i alle år vært en politisk målsetting om godsoverføring fra vei til sjø. Nå må det legges mer til rette for at det faktisk skjer. Handlingsplanen for grønn skipsfart synes som en god begynnelse, sier styreleder Oskar Grimstad.

Grimstad er tydelig på nærskipsflåten bør ha en større rolle i samfunnet. Han støttes av administrerende direktør i Kystrederiene Tor Arne Borge.

 Flåtefornyelse 

Borge informerer om at Kystrederienes medlemmer allerede i dag har nærmere 40 nybygg til en verdi av over cirka sju milliarder kroner, som er nylig levert eller under bygging for levering de neste årene. Dette fordeles med om lag én milliard på Short Sea- og seks milliarder på aqua shipping.

Må akselerere

Borge etterlyser virkemidler for ytterligere akselerering i flåtefornyelsen. 

– Det er store miljøgevinster på overføre mer gods fra land til sjø. I Kystrederienes prosjekt "Flåtefornyelse" er det kartlagt ytterligere 34 prosjekter som alene vil bidra med om lag tre prosent av Norges klimagassforpliktelser for CO₂ frem mot 2030. Rederiene har vært klare for fornyelse lenge, men virkemidlene for å få det til har ikke vært der, påpeker Borge.

– Dersom regjeringen etablerer virkemidler, som for eksempel toppfinansiering der rederiene får tilgang til risikovillig kapital, så vil flåtefornyelsen eskalere og gi et betydelig bidrag til klimagass reduksjon innenfor transportsektoren, avslutter Tor Arne Borge.

Til toppen