PostNords netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna forteller om en nettthandel som fortsatt går rett til værs.

Firedoblet netthandel på 10 år

Netthandelen blant nordmenn er firedoblet siden 2008.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

66% av Norges befolkning oppgir at de handler på nett hver måned. I fjor brukte det norske folk 49,1 milliarder kroner på netthandel av fysiske varer.

Tallene kommer frem i PostNords ferskeste rapport «Netthandelen i Norden» som ble publisert torsdag.

I snitt handlet «Ola Nordmann» for 2095 kroner i måneden på nett i 2018, en firedobling siden 2008. Nordmenn handler nesten dobbelt så mye fra utlandet som svenskene.    

Klær og sko etterfulgt av hjemmeelektronikk er de to største kategoriene forbrukere i Norge kjøper oftest fra utlandet. 

– Finnes ikke i butikk

 

- Dette skyldes nok at mange merkevarer ikke finnes i norske butikker. På lang sikt kan det også føre til at utenlandske nettbutikker etablerer lokale lagerløsninger i Norge, i hvert fall for returer, sier PostNords netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna.

«Netthandel i Norden» beskriver utviklingen og forbrukeratferden knyttet til handel på nett. Rapporten har blitt produsert av PostNord siden 2009 og er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført månedlig av Kantar SIFO i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen har 89 053 respondenter deltatt i undersøkelsene i løpet av 2018. Det svenske Handelns Utvecklingsinstitut står for analysen.

Powered by Labrador CMS