Dette skal angivelig være en modell av 25.000 TEU-skipet som testes.
Dette skal angivelig være en modell av 25.000 TEU-skipet som testes. (Foto: SSSRI)

Cosco med 25.000 TEU

I 2013 revolusjonerte Maersk containerskipene da Triple E-klassen med kapasitet på 18.000 TEU ble satt i drift. Nå passerer vi snart 25.000 TEU.

Det er Coscos datterselskap Shanghai Ship and Shipping Research Institute (SSSRI) som har laget et skipsdesign med kapasitet på 25.000 20-fots containere. Spørsmålet er om et slikt skip noensinne kommer på vannet.

På spørsmål fra Splash247.com svarer en representant fra SSSRI at Cosco fortsatt studerer markedet og at ingen ordre på et 25.000 TEU-skip er gjort

Søren Skou, CEO i Maersk, sa nylig at han tviler på behovet for så store skip, og at Maersk i fremtiden vil fokusere på å investere i andre skipsklasser. Han sammenlignet videre de så kalte megamax-skipene med Boeings gigantfly A380, som ikke er blitt en kommersiell suksess.

Det største skipene som er i drift i dag har en kapasitet på 21.413 TEU og går for Hongkong-rederiet OOCL. Maersk partnerrederi i 2M-samarbeidet, MSC, skal innen kort tid sette skip med en kapasitet på 23.000 TEU i drift.

Til toppen