Det var relativt få besøkende på CeMAT-delen av Hannover Messe i fjor. Nå ligger det an til at logistikk blir en integrert del av Hannover Messe, fremfor at det blir en egen CeMAT-del.
Det var relativt få besøkende på CeMAT-delen av Hannover Messe i fjor. Nå ligger det an til at logistikk blir en integrert del av Hannover Messe, fremfor at det blir en egen CeMAT-del. (Øyvind Ludt)

CeMAT forsvinner trolig

Logistikkmessen i Hannover er trolig arrangert for siste gang i sin tradisjonelle form.

CeMAT har siden 2005 blitt arrangert, først hvert tredje år deretter annethvert år, i Hannover, og ble raskt blant de viktigste arenaene for presentasjon av internlogistikknyheter. I 2018 ble CeMAT arrangert parallelt med den gigantiske industrimessen Hannover Messe.

Fra 2020 forsvinner trolig navnet CeMAT helt, og logistikken blir bare en del av Hannover Messe uten egen branding.

– Fra 2020 vil Hannover Messe basere seg på de tre pilarene industri, energi og logistikk, og dermed dekke hele den industrielle verdiskjeden, sa Arno Reich fra arrangøren Deutsche Messe til Moderne Transport Hannover nylig.

Han understreket at det ikke var avgjort hva som skal skje med merkenavnet CeMAT.

– Vi vil innen kort tid bestemme oss for en strategi med enten én eller to merkenavn, sier Reich, og legger til at avgjørelsen vil bli annonsert under årets Hannover Messe som i år blir arrangert 1.–5. april.

Etter de signalene MT har fått, ligger det an til at valget faller ned på en strategi der CeMAT-navnet forsvinner og logistikken blir en del under Hannover Messe. Uansett avgjørelsen vil logistikk-utstillere ikke være i egne haller, men integreres der de passer i Hannover Messes utstillinger.

– Det neste skrittet er å synkronisere logistikk-relaterte emner med de ulike utstillingssektorene og trafikkmønstrene på Hannover messe. Dette vil sikre at besøkende kan fullt ut erfare hvordan software, IT, automasjon spiller samme med logistikk, sier Reich.

Da CeMAT ble arrangert sammen med Hannover Messe i fjor, var det klart at interessen for de dedikerte logistikkhallene var klart mindre enn for resten av utstillingen. Det var rett og slett armslag hos logistikken, men trangt hos resten. Å integrere logistikken på en annen måte i Hannover Messe, virker derfor naturlig.

CeMAT navnet vil etter det MT forstår leve videre utenfor Europa, siden det arrangeres logistikkmesser under CeMAT-brandet i blant annet Kina, Russland, Sørøst-Asia og Australia. 

Til toppen