By og gummi gjenforent i Askim

ASKIM: Etter 19 års skilsmisse, da Viking Dekk ble nedlagt, ble alliansen Askim og gummi gjenopprettet 8. juni. Da åpnet Continental Dekk Norge AS sitt nye dekklager på Sekkelsten i Askim. Nyanlegget står som en bauta og et solid landemerke ved E6, og er blitt landets største dekklager med plass til 200.000 dekk.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lykkelig er den industribedrift som planlegger et nytt lagerbygg i en kommune hvor sittende ordfører har vært tidligere ansatt i bedriften.

Da Continental Dekk Norge AS besluttet å bygge sitt nye, norske hovedlager i Askim, og dermed videreføre dekktradisjonen i gummibyen, ble bedriften møtt med åpne armer. Tomt ble omgående skaffet, og behandlingen i kommunale etater gikk hyperraskt.

Hos sine egne

Askims ordfører, Trygve Westgård, var hos sine egne da han 8. juni, sammen med Continentals adm. direktør Tor O. Dahle, klippet silkeduken som var festet mellom to dekkstabler, og erklærte Norges største dekklager for åpnet.

Eimen av fersk gummi må ha virket inspirerende for en Westgård i storform klarte med velvalgte ord å gjenskape stemningen fra miljøet hos den tradisjonsrike dekkprodusenten.

Askim Gummivarefabrikk ble etablert like etter århundreskiftet, og produksjon av bildekk kom igang i 1930.

12.000 kvadratmeter

Byggherre er FG Eiendom, men leietager Continental har fått planlegge det12.000 m2store hovedlageret med teknisk avdeling til minste detalj.

Ved åpningen fikk hovedentreprenør Veidekke AS mye skryt, men det spesielle er at Continental Dekk, med logistikksjef Trygve Gjessing i spissen, skremte vettet av Oslo-entreprenøren på første byggemøte. Der møtte en mannsterk gjeng fra Continental opp, og tanken hos Veidekke var vel ”mange kokker, mye søl”.

Slik ble det ikke, for bygget ble tegnet, planlagt og reist ut fra de ansattes praktiske syn på hvordan en effektiv logistikkmaskin skal fungere.

Det ble stilt funksjons- og effektivitetskrav med tanke på varestrømmen og de snaue 30 ansatte som skal styre små og store dekk gjennom anlegget. I tillegg til dekk rommer bygget også Continentals tekniske avdeling, reklamasjonsavdeling og en rekke dekkmonteringsstasjoner.

Landets største

Dekklageret er landets største, bygd for å kunne håndtere 40% av de dekkene som omsettes i landet. Det har12 metertakhøyde og er innredet med hyllesystemer bygd etter modulprinsippet. I tillegg til å ha lagerkapasitet på 200.000 dekk, rommer bygget flere arbeidsstasjoner for originalmontering av dekk på felg til en rekke forskjellige bilmerker.

At logistikkdirektør Trygve Gjessing (48) fikk æren av å innlede åpningsseremonien var ingen tilfeldighet.

- Lageret er Gjessings ektefødt baby, materialisert etter hans inderligste ønsker, hevdet direktør Tor O. Dahle.

Kjøreportene på en side

Alle kjøreportene er bygd på en side av bygget, 5 porter for inngående varer fra Continentals fabrikker i Europa, og 9 porter for utgående varer til kunde. Varer som skal raskt ut, tas fra inngående bil og plasseres på gulvet ved utgående port for å få minst mulig transportavstand. Øvrige varer spres i lageret og stables etter ferskvareprinsippet.

- Vi har lagt vekt på å få minst mulig interntransport. Jeg er glad for å konstatere at opplegget i praksis fungerer presis som våre ansatte ønsket og anbefalte, da de under planleggingsfasen beskrev sine rutiner og så på hva som kunne forbedres. Konkretiseringen av deres praktiske syn på effektiv vareflyt har vært en stor gevinst for oss, sier Gjessing.

Transporten sentralisert

Totalt kommer det inn over 1000 semitrailere med dekk i året fra Continentals fabrikker i Europa. Produsenten står selv for transporten. Med 1000 dekk pr. bil og 16-17 biler hver dag, stilles det krav til en effektiv håndtering av store volum ved mottaket. Varer innmeldes på forhånd, og transportøren tildeles tid og port. Oppstår forsinkelser må sjåføren belage seg på å vente. Lageret er forøvrig bygd for å ta imot vogntog på25,25 meter.

Bring står for 90% av transporten av utgående varer til forhandlere og mottagere over hele landet. To spesialbygde trailere med to stålstativ i høyden går i fast rute mellom Askim og Karihaugen hvor lasten splittes og distribueres gjennom Bring-systemet.

- Vår transportfilosofi er at det er bedre å være stor hos en transportør enn liten hos flere, sier Gjessing.

Powered by Labrador CMS