87 landstrøm-millioner
Enova har innvilget støtte til ti nye prosjekter som kutter klimagassutslipp fra skip ved kai.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og for maritim næring er landstrøm et viktig steg i retning av utslippsfri sjøtransport, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
Følgende ti prosjekter får støtte:
Støttemottaker | Sted | Støttebeløp |
Plug AS | Cruisekaiene Prestebrygga og Storneskaia, Ålesund | 26 000 000 kr |
Eramet Norway AS | Porsgrunn, Sauda, Kvinesdal og Tyssedal | 13 339 500 kr |
Borg Havn IKS | Øra-terminalen, Fredrikstad | 9 717 731 kr |
Oslo Havn KF | Nordre Sjursøykai, Oslo | 9 088 854 kr |
Eigersund Næring og Havn KF | Kaupanes, Egersund | 6 552 552 kr |
Halden kommune | Mølen kai, Halden | 6 222 500 kr |
Flora Hamn KF | Botnastranda, Florø | 5 013 150 kr |
Molde og Romsdal Havn IKS | Hurtigrutekaien, Molde | 4 481 000 kr |
Flora Hamn KF | Fugleskjærskaien, Florø | 3 234 250 kr |
Sandnes Havn KF | Sandnes havn | 3 041 000 kr |
Sum | 86 690 537 kr |
Landstrømanleggene skal være satt i drift senest 1. januar 2021.
Stort potensial
Dette er Enovas sjuende konkurranse med støtte til utbygging av landstrømanlegg i norske havner, og den siste i sin nåværende form. Til sammen har Enova innvilget nesten 580 millioner kroner i støtte til rundt 90 landstrømprosjekter langs hele kysten.
– Vi har nå bidratt til å få opp en grunnleggende infrastruktur i mange sentrale havner. Det gir et godt utgangspunkt og et stort potensial, sier Nakstad.
Reduserer 2100 i Oslo
I Oslo går støtten til å kutte utslipp fra skip til kai hos Heidelberg Cements, som leverer sement og produserer betong i Oslo. Det nye anlegget skal stå ferdig i 2020, og vil årlig redusere CO2 utslippene med opptil 2100 tonn.
- Landstrøm er allerede på plass til utenlandsfergene. Det nye landstrømanlegget i Oslos godshavn i Sydhavna er et riktig og viktig steg mot nullutslippshavna. Proaktive kunder som Heidelberg Cement som etterspør og tar i bruk utslippsfrie løsninger er avgjørende for å få ned utslippene, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Heidelberg Cement med sitt datterselskap, Norcem bygger landstrømanlegg ved sin fabrikk i Brevik og på terminalen på Slemmestad. Omtrent samme anlegg vil nå bygges på Sjursøya.
- Vi ser frem til å kutte utslippene ved lossing av sement også på Sjursøya, sier chartering manager, bulk vessels, Lars Erik Marcussen, Heidelberg Cement North Europe.
Enova vurderer videre satsing
Samtidig er elektrifiseringen til sjøs i en rivende teknologisk utvikling, og det påvirker også hvordan markedet for landstrøm bør utvikle seg fremover, poengterer Enova-sjefen:
– Om noen år trenger vi strøm på kaikanten ikke bare for å drifte skipene ved kai, men for å lade batterier om bord slik at også deler av seilasen kan bli utslippsfri.
Enova tar derfor nå en fot i bakken og vurderer ulike alternativer for en videre satsing.
– Infrastruktur på land er fortsatt en viktig del av våre planer for å bygge morgendagens utslippsfrie sjøtransport, men vi må finne den modellen som gir mest mulig igjen for pengene og som kan bygge et levedyktig marked på sikt, sier Nakstad.