Skipene som losser sement på Sjursøya skal få strøm fra kai.

87 landstrøm-millioner

Enova har innvilget støtte til ti nye prosjekter som kutter klimagassutslipp fra skip ved kai.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og for maritim næring er landstrøm et viktig steg i retning av utslippsfri sjøtransport, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Følgende ti prosjekter får støtte:

Støttemottaker Sted Støttebeløp
Plug AS Cruisekaiene Prestebrygga og 
Storneskaia, Ålesund
26 000 000 kr
Eramet Norway AS Porsgrunn, Sauda, Kvinesdal 
og Tyssedal
13 339 500 kr
Borg Havn IKS Øra-terminalen, Fredrikstad 9 717 731 kr
Oslo Havn KF Nordre Sjursøykai, Oslo 9 088 854 kr
Eigersund Næring og Havn KF Kaupanes, Egersund 6 552 552 kr
Halden kommune Mølen kai, Halden 6 222 500 kr
Flora Hamn KF Botnastranda, Florø 5 013 150 kr
Molde og Romsdal Havn IKS Hurtigrutekaien, Molde 4 481 000 kr
Flora Hamn KF Fugleskjærskaien, Florø 3 234 250 kr
Sandnes Havn KF Sandnes havn 3 041 000 kr
Sum   86 690 537 kr

Landstrømanleggene skal være satt i drift senest 1. januar 2021.

Stort potensial

Dette er Enovas sjuende konkurranse med støtte til utbygging av landstrømanlegg i norske havner, og den siste i sin nåværende form. Til sammen har Enova innvilget nesten 580 millioner kroner i støtte til rundt 90 landstrømprosjekter langs hele kysten.

– Vi har nå bidratt til å få opp en grunnleggende infrastruktur i mange sentrale havner. Det gir et godt utgangspunkt og et stort potensial, sier Nakstad.

Reduserer 2100 i Oslo

I Oslo går støtten til å kutte utslipp fra skip til kai hos Heidelberg Cements, som leverer sement og produserer betong i Oslo. Det nye anlegget skal stå ferdig i 2020, og vil årlig redusere CO2 utslippene med opptil 2100 tonn.

- Landstrøm er allerede på plass til utenlandsfergene. Det nye landstrømanlegget i Oslos godshavn i Sydhavna er et riktig og viktig steg mot nullutslippshavna. Proaktive kunder som Heidelberg Cement som etterspør og tar i bruk utslippsfrie løsninger er avgjørende for å få ned utslippene, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Heidelberg Cement med sitt datterselskap, Norcem bygger landstrømanlegg ved sin fabrikk i Brevik og på terminalen på Slemmestad. Omtrent samme anlegg vil nå bygges på Sjursøya.

 - Vi ser frem til å kutte utslippene ved lossing av sement også på Sjursøya, sier chartering manager, bulk vessels, Lars Erik Marcussen, Heidelberg Cement North Europe.

Enova vurderer videre satsing

Samtidig er elektrifiseringen til sjøs i en rivende teknologisk utvikling, og det påvirker også hvordan markedet for landstrøm bør utvikle seg fremover, poengterer Enova-sjefen:

– Om noen år trenger vi strøm på kaikanten ikke bare for å drifte skipene ved kai, men for å lade batterier om bord slik at også deler av seilasen kan bli utslippsfri.

Enova tar derfor nå en fot i bakken og vurderer ulike alternativer for en videre satsing.

– Infrastruktur på land er fortsatt en viktig del av våre planer for å bygge morgendagens utslippsfrie sjøtransport, men vi må finne den modellen som gir mest mulig igjen for pengene og som kan bygge et levedyktig marked på sikt, sier Nakstad.

Powered by Labrador CMS