Strekningen Solvik - Ramstad på E18 i Bærum er sterkt trafikkbelastet av lastebiler.
Strekningen Solvik - Ramstad på E18 i Bærum er sterkt trafikkbelastet av lastebiler.

12 sekunders mellomrom

12 sekunder tar det mellom hver lastebil på de travleste lastebilveiene.

Daglig passerte i gjennomsnitt 7143 lastebiler og andre tunge kjøretøy trafikkregistreringsstasjonen Solvik Ramstad på E18 i Bærum i fjor, ifølge tall Dagsavisen har fått fra Statens vegvesen.

Det tilsvarer 298 lastebiler i timen, og fem lastebiler i minuttet.

Snart kan det bli enda tettere mellom lastebilene både på denne og andre veistrekninger. Som Dagsavisen nylig har skrevet, vil kutt i rutetilbudet til godstogselskapet CargoNet, trolig føre til at sentrale aktører som PostNord, Schenker og Posten Bring, flytter store deler av godset sitt fra jernbane til vei. Kuttene trer i kraft i midten av desember.

Varsku

– Vi vil måtte flytte inntil 30 prosent av godset over på bil, opplyste kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord til Dagsavisen 10. september.

Regnestykket for trafikkregistreringsstasjonen Solvik Ramstad på E18, omfatter både lastebiler på minst 7,6 meter, og også enda lengre semitrailere og vogntog, samt busser og kjøretøy med tilhenger.

Vegvesenet regner i tillegg kjøretøy mellom 5,6 og 7,6 meter som tungtrafikk. Også 2499 slike kjøretøy, blant annet varebiler og lette lastebiler, passerte daglig Solvik Ramstad i fjor. Inkludert dem tok det ikke mer enn ni sekunder mellom hver gang tellepunktet registrerte tungtrafikk.

Oversikten fra Statens vegvesen viser også at lastebiltrafikken er suverent størst i Oslo og Akershus.

For lastebiler mellom 7,6 og 12,5 meter er ni av landets ti travleste tellepunkter plassert i Akershus, mens det tiende er i Oslo. Seks av dem er på E18, tre på E6 mens det siste er på riksvei 150. Hvam Sør på E6 i Akershus topper lista med 3218 lastebiler i daglig gjennomsnitt i fjor.

For lastebiler mellom 12,5 og 16 meter er fem av landets travleste tellepunkter plassert i Akershus mens resten er i Oslo. Sju er på E6, de tre siste på E18. Smiehagentunnelen på E6 i Akershus topper denne lista med 2.055 lastebiler i daglig gjennomsnitt i fjor.

For vogntog på minst 16 meter er fem av landets travleste tellepunkter i Akershus, tre i Oslo og to i Østfold. Fem er på E6, fire på E18 og det siste på riksvei 150. Før nevnte Solvik Ramstad topper lista med 3.290 kjøretøy av denne typen, i daglig gjennomsnitt i fjor.

– Den samlede trafikken er stor i Oslo, også lastebiltrafikken. Dette henger sammen med at stor befolkning og høy økonomisk aktivitet skaper stort transportbehov, sier sjefingeniør Else-Marie Marskar i strategiseksjonen i Vegdirektoratet.

– Lastebiltrafikken kan være stor og varierende også andre steder i Norge avhengig blant annet av bygge- og anleggsaktivitet og/eller transport fra produksjonsanlegg, sier Marskar.

Til toppen