1,3 meter lenger semitrailer

Den tyske tilhengerprodusenten Kögel har i lengre tid ivret for å forlenge semitrailerne med 1,3 meter. EU-kommisjonen vurderer dette nærmere.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er stort behov for å øke kapasitet og effektivitet innen veitransporten på kontinentet, men innen EU er mange lunkne til modulvogntog (25,25 meter). Et antall 1,3 meter forlengede Kögel-semitrailere kjører på dispensasjon i Tyskland, og EU-kommisjonen vurderer nå om dette er veien å gå.

Flere fordeler

Kögel hevder de forlengede semitrailerne, hos produsenten kalt "Big Maxx", innebærer flere fordeler. Man får med seg inntil 10 m3 mer gods enn på en ordinær semitrailer, tilsvarende 8 paller. Dette innebærer en reduksjon i drivstofforbruk og CO2-utslipp pr. transportert pall. Det trengs ingen investering i infrastruktur, og det hevdes også å være en fordel at et slikt semitrailervogntog er 7,45 meter kortere enn et modulvogntog.

Kögels innspill må kanskje ses på bakgrunnen av motstanden mot modulvogntog i Tyskland. Et modulvogntog innebærer enda større drivstoffbesparelser pr. transportert pall, og to slike vogntog kan erstatte tre ordinære semitrailerkombinasjoner. For øvrig kan en "Big Maxx" med en lengde på14,9 meter ikke inngå som en av enhetene i et modulvogntog.

 

Powered by Labrador CMS