Nederlands økonomi- og miljøminister, Micky Adriaansens (t.v.), var med på å klippe snora på det nye produksjonsanlegget. Til høyre er Harald Seidel, president og adm. direktør i DAF Trucks.
Foto: DAF
Daf åpnet produksjonsanlegg for elektriske lastebiler
Serieproduksjon av XD og XF Electric starter i sommer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
DAFs nye produksjonsanlegg for batteridrevne
elektriske lastebiler ble offisielt åpnet 24. april av Micky Adriaansens, den nederlandske
finans- og klimaministeren. Det nye anlegget blir en del av DAFs
hovedproduksjonsanlegg i Eindhoven i Nederland og vil være en viktig del av den
videre utviklingen av selskapet som en ledende aktør når det gjelder å levere
bærekraftige transportløsninger.
DAFs nye produksjonsanlegg dekker et område på 5000 m²
og inkluderer to monteringslinjer for klargjøring av batteripakker samt den
elektriske drivmodulen, som består av den fremre batteripakken, koblingsboksen
for høy spenning og elektrisk hjelpeutstyr.
Disse nøkkelkomponentene, samt
e-motoren med integrert girkasse, monteres på kjøretøyene på
hovedmonteringslinjen, som er nesten 150 meter lang.
Nye DAF XD og XF Electric er tilgjengelige i en rekke konfigurasjoner. Disse
drives av Paccar e-motorer og er utstyrt med batteripakker med fra 210 til 525 kWh.
Den modulære tilnærmingen gjør at
lastebilene kan tilpasses nøyaktig til kundens behov.
– Det er mulig å oppnå en
elektrisk rekkevidde på opptil 500 kilometer. Med
rask lading på opptil 350 kW kan batteripakker lades til 80 % av full
kapasitet på bare 45 minutter, skriver DAF i en nyhetsmelding.
Det er planlagt at
serieproduksjon av kjøretøyer for kunder skal starte denne sommeren. DAF forventer at produksjonen vil øke til tusenvis av
kjøretøyer per år i nær fremtid, i tråd med den økende etterspørselen etter
helelektriske lastebiler.