ØVERST I 2023: Volvo har tatt over tronen fra Scania på antall nye førstegangsregistrerte lastebiler fra 16 tonn og opp i Norge per år. Volvo har blant annet levert denne elektriske FH-en til Torpa Bilruter/SmartRetur.

Volvo på lastebiltoppen - og klart størst på el-lastebiler 

Fra 16 tonn og opp er det Volvo som topper listen for 2023. Vinneren for 2022, Scania, er henvist til andreplass.

Publisert Sist oppdatert

Det er som vanlig kniving mellom Volvo og Scania om hvem som skal toppe lastebilstatistikken ved endt år. De to er som alltid i en særklasse, langt foran de neste på listen.

Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at Volvo har førstegangsregistrert 1975 lastebiler fra 16 tonn og opp i 2023 (1638 stk. i 2022). Scania har 1850 stk. (1731 stk. i 2022).

Totalmarkedet (alle merker) er økt med 18,54 prosent, 4802 stk. i 2023 mot 4051 stk. i 2022.

16 TONN OG OPP: Tallene i tabellen fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser førstegangregistrerte nye lastebiler fra 16 tonn og opp i 2023 for merkene som har registrert mer enn ti lastebiler i klassen.

De andre

Mercedes-Benz følger så på tredjeplass med 431 stk. for 2023 (371 stk. for 2022). MAN holder som vanlig fjerdeplassen med 316 stk. i 2023 (137 stk. i 2022). Det er verdt å merke seg at MAN mer enn doblet registreringene, og hvis merket fortsetter oppgangen kan det bli en utfordrer til Mercvedes-Benz om tredjeplassen i 2024.

Renault følger på femte plass med 101 biler i 2023 (95 stk. i 2022), DAF er på sjette med 75 stk. (51 stk. i 2022), Iveco kan skilte med 35 stk. i 2023 (15 stk. i 2022) som er mer enn en dobling, og Sany er introdusert på det norske markedet i 2023 med 12 stk.

Alle nevnte merker har økt registreringene fra 2022 til 2023.

ELEKTRISK, 16 TONN OG OPP: Tallene i tabellen fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser elektrisk drevne førstegangregistrerte nye lastebiler fra 16 tonn og opp i 2023, fordelt på merker.

Elektrisk drevne lastebiler

Ser vi på elektrisk drevne lastebiler fra 16 tonn og opp, er Volvo helt i særklasse, med 140 lastebiler i 2023 (54 stk. i 2022), i et totalmarked som består av 194 stk.

Scania følger på andre plass med 32 solgte biler (90 stk. i 2022) Volvo og Scania har dermed byttet plass fra 2022 til 2023.

Kinesiske Sany er på pallen med 12 elektriske lastebiler, etterfulgt av Mercedes-Benz med 8 stk. og Designwerk med 1.

Renault har også registrert 1 stk. i 2023, mot 5 stk. i 2022.

Det totale markedet for elektriske lastebiler over 16 tonn er økt fra 150 stk. i 2022 til nevnte 194 stk. i 2023. Volvo har alene økt med 86 stk., er dermed også alene årsak til at det totale markedet øker.

Hvis man vrir litt på statistikken kan man også komme frem til at det ble solgt 704 elektriske lastebiler i 2023. Det tallet inkluderer imidlertid også elektriske varebiler med dispensasjon til tillatt totalvekt opptil 4250 kg. Da ville Ford vært den største leverandøren av «elektriske lastebiler». 

Totalt er det solgt 204 elektriske lastebiler med totalvekt over 4250 kg - altså kun ti biler i vektklassen mellom 4250 og 16.000 kg. 

Powered by Labrador CMS