Lastebilen som ble testet mellom Klemetsrud og Moss mandag var en testbil. Når Stena Recycling får sin bil levert i mai, vil det være en treakslet trekkvogn med større kapasitet.
Lastebilen som ble testet mellom Klemetsrud og Moss mandag var en testbil. Når Stena Recycling får sin bil levert i mai, vil det være en treakslet trekkvogn med større kapasitet. (Andreas Carlsson)

Kan dette bli 50 tonn, da?

Stena Recycling skal være først i verden med elektrisk lastebil med 50 tonns tillatt totalvekt. Men enkelte stusset på bildet som ble presentert. Her er forklaringen.

Mandag viste Stena Recycling fram en elektrisk lastebil fra Emoss, og kjørte en testtur fra Oslo til Moss. Planen er at gjenvinningsselskapet skal bruke to slike biler på transport mellom sitt anlegg i Moss, og forbrenningsanleggene i Oslo. Tillatt totalvekt på bilene er 50 tonn.

Les saken: Debut for tung el-lastebil

Kombinasjonen av bildet av bilen, samt den oppgitte totalvekten fikk enkelte til å stusse på Moderne Transports Facebook-sider.

- Hvordan får du 50 tonn totalvekt på den, spør en bruker.

Men bilen som ble vist fram mandag er en testbil fra den nederlandske produsenten, og er ikke helt lik de Stena Recycling vil få levert i mai.

- Nei, du får ikke 50 tonn på den der. Det er ganske klart det, ler elbil-sjef i Stena Recycling, Svein Alfstad, når vi spør hvordan han har tenkt å laste den toakslede trekkvognen med semitrailer med 50 tonn.

- Men de bilene vi har bestilt er treakslede, så da skal det gå greit, forklarer han.

150 km med full last

De to bilene som nå ferdigstilles i Nederland har 300 kw batteripakker, og en anslått rekkevidde på 150 kilometer med full last. Alfstad tror at det er en realistisk rekkevidde, rett nok på en god sommerdag.

- Det er mye «hvis» rundt dette selvsagt.  Jeg merket for eksempel at den brukte mer strøm i regnet på mandag, enn den har brukt i fint vær tidligere, sier Alfstad.

Han er likevel trygg på at rekkevidden er god nok, også til halvannet eller to skift, som bilene er tenkt å gå på strekningen mellom Oslo og Moss, som er på rundt 50 kilometer.

Nyttelast er også et viktig spørsmål, og har vært en svakhet hos elektriske lastebiler på grunn av tunge batteripakker. Asko fikk for halvannet år siden levert en Emoss distribusjonsbil. De var da det forespeilet en nyttelast på 7,5 tonn. Da den ble levert viste det seg at den var mer beskjedne 5,5 tonn. Det skyldes både chassis og påbygg. Det har også vært utfordringer med ladingen.

Alfstad forteller at både Stena Recycling og Emoss har lært av Askos erfaringer.

- Vi har blant annet kjøpt en annen typer lader, en ABB-lader gjennom Steco Miljø. Den blir satt opp og utprøvd hos Emoss før bilene leveres, sier Alfstad, og får støtte av Fredrik Eide Aass, Regiondirektør, Stena Recycling.

- Emoss har levert en rekke mindre kjøretøy i Europa etter dette, og vi ser at Emoss er den leverandøren som har kommet lengst på dette. Vi tror at de har løst de eventuelle utfordringer de har hatt, sier Eide Aas.

Nyttelast

Nyttelasten er han heller ikke bekymret for, selv om han ikke vet nøyaktig egenvekt på trekkvognen ennå.

- Vi antar at vi får rundt 30 tonn nyttelast. Det kommer jo an på hva slags henger som brukes blant annet. Vi har bestilt bil med kort hytte, uten soveplass, og sparer en del på det, sier han.

I begynnelsen er planen å bruke en ordinær tippsemi fra Carnehl, og da vil nyttelasten være noe lavere. På sikt skal Stena Recycling investere i en ekstra lett semihenger for å øke nyttelasten.

De to ellastebilene skal som nevnt kjøre aske fra forbrenningsanlegg i Oslo til Moss. De kommer til å gå rundt 62 vendinger i uka. Foreløpig vil bilene gå tomme på returen, men det jobbes med å få last også fra Moss til Oslo. Ifølge Alfstad vil kapasiteten på 50 tonn benyttes mer eller mindre fullt ut på asketransporten fra Oslo.

På den ene enden av ruta, vil superladeren fra ABB stå. Den vil brukes til klattlading underveis i løpet av dagen. Nattestid vil bilen lades med en mer ordinær elbillader.

Enova-støtte viktig

Bilene koster omkring 4,5 millioner i innkjøp, noe som er en betydelig høyere investering enn en dieseltrekkvogn. Enova bidrar imidlertid med rundt 40 prosent av investeringen i støtte.

- Det er for tidlig å si nøyaktig hvordan økonomien blir i dette, men vi håper og tror at det blir vellykket og at det kan være starten på en elektrifisering av transportflåten i gjenvinningsbransjen. Det er veldig positivt at Enova gir støtte til slike prosjekter, sier Fredrik Eide Aass, Regiondirektør, Stena Recycling.

Det er selvsagt en del usikkerhetsmomenter i et slik prosjekt, noe Stena Recycling også er ærlige på.

- Strømprisen er for eksempel usikker. Vi har lagt inn en kw-pris i våre kalkyler, men det går jo aldri an å vite helt sikkert, sier Svein Alfstad.

Til toppen