Statsminister Erna Solberg kjørte Emoss-lastebilen til presentasjonen på Askos hovedkontor på Kalbakken i Oslo. Foto: Per Dagfinn Wolden

Askos nye lastebil kjører gratis i bommen

OSLO (AT.no): Den er nemlig hel-elektrisk. Matvaredistributøren Asko presenterte sin nyeste distribusjonsbil, en nederlandsbygget Emoss, tirsdag 13. september i Oslo. Det var statsminister Erna Solberg som kjørte den.

- Nyteknologien må modnes og bli ferdig. Det har Asko og Enova bevist gjennom den nye el-lastebilen, sier statsminister Erne Solberg.

Til sammen skal Asko ha tre slike lastebiler til bydistribusjon. De skal benyttes på tilsvarende måte som Askos andre lastebiler, for å sammenligne kostnader og effektivitet.

I en melding opplyser selskapet at «erfaringene vi gjør gjennom testperioden, vil danne beslutningsgrunnlag for en større innfasing av elektriske distribusjonsbiler».

Fakta om den nye lastebilen:

Merke: EMOSS
Bilen er bygget i Nederland
Nyttelast: 5,5 tonn fordelt på 18 paller
Forventet rekkevidde: 200 km
Ladetid: 50 prosent kapasitet -> 2,5 timer
Fulladet -> 5 timer
Batteriet kan «klattlades»
Batteripakke: Bilen har en batteripakke på 240 kWh lithiumbatterier
Antatt forbruk pr km: 1,2 kWh
Motorkapasitet: Tradisjonell drivlinje og motorpakke erstattes med elektromotor og batteripakker. Motoren yter 200 kW har et maks dreiemoment på 3500 Nm.

Fordeler med elektrisk lastebil

Asko opplyser at det skal settes opp ladestasjoner for de elektriske lastebilene på egen eiendom. Hver lader er på 400 V 63 A og yter 44 kW. Skapet på den nye bilen er fra SKAB med et Thermoking kjøleaggregat som ikke skal gi lokale forurensende utslipp.

Det antas at nybilen vil ha lavere drifts- og vedlikeholdskostnader enn dieselbilene. Den elektriske distribusjons-bilen får fordeler som elektriske personbiler, med blant annet fritak fra bompengeavgift.

Årlig dieselbesparelse er beregnet til 17.500 liter. Sammenliknet med tilsvarende dieselbil, forventes det en årlig energireduksjon på 116 500 kWh.

Til toppen