Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Ådalen flyttet i fjor inn i hoveddelen av det historiske Husqvarna-bygget like utenfor Sarpsborg. Ørjan Ådalen (til høyre) har siden 2017 vært daglig leder etter at han tok over for sin far og grunnlegger Arild.

20 år som truck-rebell

SARPSBORG: I 2005 startet Arild Ådalen med salg av trucker og lifter. 20 år og nesten 15.000 maskiner senere er Ådalen Truck en av Norges største leverandører.

Kort fortalt

  • Ådalen Truck ble etablert i 2005 av Arild Ådalen og har siden vokst til å bli en av Norges største leverandører av trucker.
  • Selskapet har hatt stor suksess med det kinesiske merket Hangcha, som nå er blant de mest solgte truckmerkene i Norge.
  • Med fokus på elektriske trucker og en sterk serviceavdeling, planlegger Ådalen Truck å utvide sin kompetanse innen automasjon innen 2026/2027.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Det er nå 20 år siden Arild Ådalen startet selskapet Ådalen Truck AS i 2005. Han hadde da allerede lang erfaring fra bransjen etter 19 år i Brubakken samt at han var med å starte Hesselberg Truck og var den nåværende Linde-importørens første administrerende direktør.

Etter et par år utenfor bransjen gjorde han i 2005 comeback da han etablerte sitt eget selskap, Ådalen Truck sammen med Erik Ørmen. I Husqvarna-bygget ved Tunevannets bredd har de bygget opp et salgsselskap for lifter og trucker, i tillegg til at de solgte en del trucker, både brukte og nye importmaskiner.

2012: I 2012 ble Ådalen eneimportør av Hangcha – noe Moderne Transport behørig omtalte i desemberutgaven det året.

– Det var gleden og interessen av å bruke det jeg har lært over mange år og utvikle til noe eget. Gjennom så lang tid hadde jeg mye gode relasjoner og hadde lært mye, sier Arild Ådalen i dag om hvorfor han startet selskapet.

I 2012 kom nøkkelavtalen som Ådalen Truck senere har bygget sin suksess på. Da fikk Ådalen Truck nemlig agenturet som eneimportør av det kinesiske merket Hangcha. Hangcha hadde vært blant truckmerkene Ådalen hadde solgt tidligere også, men med egen avtale direkte med fabrikken ble mulighetene større.

– Suksessen har vært at merket har vært av så god kvalitet at ikke det har vært masse reklamasjoner og vanskeligheter. Gimmicken var at jeg mente det var bedre å kjøpe en ny maskin til samme pris som var fem år gammel, sier Arild Ådalen.

Solgte over 1000 maskiner

I den gamle produksjonshallen til Husqvarna har Ådalen nå god plass til å ha flere hundre maskiner på lager, tilgjengelig for rask levering.

Siden den gang har Ådalen Truck sakte, men sikkert bygget opp Hangcha til å bli ett av de store truckmerkene i Norge målt i salgsvolum. I fjor solgte Ådalen litt over 1000 Hangcha-maskiner. Siden trucker ikke er registreringspliktig og forhandlerne ikke er superglade i å dele nøyaktige salgstall, er det ikke lett å lage en presis toppliste. Det meste tyder imidlertid på at Hangcha er det fjerde mest solgte truckmerket i Norge, etter Toyota, Linde og Jungheinrich.

– Det har vært en jevn vekst hele veien og vi er vanvittig fornøyde for at vi har hatt en så god vekst. Jeg hadde aldri trodd dette i 2005, sier Arild Ådalen.

I 2017 tok sønnen Ørjan Ådalen over som daglig leder, men Arild er fortsatt dypt involvert i driften av selskapet. En trend de siste årene er at Ådalen i større grad selger trucker til større og mer profesjonelle aktører.

2,5 tonns motvektstrucker på litium er blant truckene Ådalen leverer mest av.

– Det begynte med små kunder, men nå er det hele sortimentet. Fra tungindustri til havner og nesten hva som helst. Tungindustrien har kommet de siste par årene. Den ene grunnen er at Hangcha er blitt anerkjent som et stort merke, og det andre er at de store aktørene begynner å bli mer pengefokuserte, sier Ådalen.

Automasjonssatsing

Det segmentet Ådalen ikke har erobret enn så lenge er store lagre med automasjonsløsninger. Men det kommer lover far og sønn.

Arild Ådalen hadde allerede lang erfaring fra truckbransjen da han starte Ådalen Truck i 2005. Nå har han bygget opp en av Norges største leverandører.

– Hangcha er store på automasjon og AGV, men vi har ikke tatt grep for å bygge opp egen kompetanse på dette ennå. Skal det gjøres må det gjøres skikkelig. Det ligger i strategien at dette kommer i 2026/2027, sier Ørjan.

Logistikk og rask leveringstid har vært en viktig faktor for den gode utviklingen. I tillegg har Ådalen et stort miljøfokus og har som mål om være fullstendig elektriske innen 2026, og er på god vei. I dag er andelen elektriske trucker solgt rundt 95 prosent.

Ådalen leverer til hele landet. Denne skyvemasttrucken og motvektstrucken skal leveres til havna i Longyearbyen.

– Vi ønsker å være et sikkert godt selskap, ta markedsandeler og bygge videre på det i har gjort. De neste årene vil vi også satse i større grad på ettermarkedet der ytterligere utvikling av egen serviceavdeling står i fokus, sier Ørjan Ådalen.

– Vi ser at god service og oppfølging er avgjørende for kundene våre. Derfor satser vi mye på å bygge et landsdekkende nettverk av servicepartnere som sikrer at maskinene våre alltid er operative, forteller Ørjan.

Digital kundeportal

Ådalen har bygget opp et digitalt system som følger maskinene fra innkjøp, via salg og til service hos kunden. Kunden kan med andre ord få full oversikt over sine maskiner i Ådalens kundeportal.

– Teknologisk er vi langt fremme på systemsiden. Hele maskinløpet fra kundedialog, til tilbud og videre til ettermarked er i et system som vi har laget selv, sier Arild Ådalen.

Målet for de kommende årene, er rett og slett å fortsette å utvikle selskapet sten for sten sammen med svært dyktige ansatte. Vi har et fantastisk dyktig team som daglig jobber for gode kundeopplevelser, legger han til. 

Powered by Labrador CMS