Facelift og nye motorer for VW Crafter

MALMÖ: VW Crafter presenterte i slutten av mai Facelift og Euro 5-motorer i Malmö. Med nye, spennende og topp moderne motorer er målet nå å ta markedsandeler.

Publisert Sist oppdatert

I den nye motorserien har VW valgt å gå bort fra 5-sylindrede motorer og benytter den nye 4-sylindrede blokken som utgangspunkt. Førsteinntrykket er meget positivt. Bilen blir noe mer stillegående og er lettkjørt. Motorene trekker bra fra 1200-1300 omdreininger.

Selv om alle de tre 4-sylindrede motorene har utgangspunkt i den samme blokken, har de forskjellige momentkurver og egenskaper. De minste motorene som yter 109 hk og 136 hk har en flat momentkurve mellom ca. 1500-2250 o/min hvor de yter henholdsvis 300 Nm og 340 Nm. Den flate momentkurven gir bilene en elastisitet under kjøringen som gjør at mye giring kan unngås, spesielt ved bykjøring. Begge disse motorene skal ha identisk dieselforbruk og CO2-utslipp, ifølge produsenten.

Den største 4-sylindrede motoren er utstyrt med biturbo som gir helt andre momentegenskaper. Denne har en relativt kort 400 Nm momenttopp rundt 1800 omdreininger, men til gjengjeld sørger biturboen for en momentøkning på 40 Nm som gir merkbart bedre kjørbarhet. Denne topp-versjonen blir også den mest miljøvennlige. I BlueMotion- utgave får den et CO2-utslipp på 195 g/km.

Girkassen forsterket

Alle de 4-sylindrede motorene leveres sammen med en 6-trinns, manuell girkasse som er forsterket til Crafterens behov. Bilene er også utstyrt med girskiftindikator som kan hjelpe føreren med å holde drivstofforbruket nede.

For dem som skulle ha behov for automatisk girskift, har VW beholdt en femsylindret motor på 136 hester som kan leveres med en 6-trinns shiftmatic girkasse. Denne motoren som benytter AdBlue-teknologi oppfyller også de strengere EEV-kravene.

Andre oppgraderinger

Foruten motorene er fronten endret for å gi tilhørighet til resten av VW-familien. Familielikheten i nyttekjøretøysegmentet fra Amarok til Crafter er lett å gjenkjenne.

Materialene i setene er byttet ut, og instrumentene i dashbordet er oppgradert med blant annet en integrert girskiftindikator.

De første bilene skal være å finne på norske veier i løpet av august måned.