Godstogene ruller igjen på Ofotbanen:

Etter gjennomført stresstest kunne godstogene settes i trafikk igjen på Ofotbanen fra kl. 21 onsdag 6. mars.

Endelig går togene igjen

Nesten ett døgn før prognosen tilsa kunne malmtogene begynne å rulle igjen på Ofotbanen. Foreløpig kun for godstog.

Publisert

Gjenopprettingsarbeidet langs ulykkesstrekningen ved Vassijaure stasjon, som ligger på svensk side av Ofotbanen (i Sverige heter strekningen frem til Riksgrensen Malmbanan), er fullført og godstog fikk grønt lys for trafikk fra kl. 21 onsdag kveld. Opprinnelig prognose tilsa trafikkstart torsdag kl. 16. 

Etter at alt arbeidet med å reparere spor, kontaktledning og signalteknikk var ferdig, har strekningen blitt inspisert, og det har vært testkjøring på strekningen.

– Sammen med LKAB har vi stresstestet jernbanen, det vil si at vi har kjørt frem og tilbake på sporet med et tog med noen lastede vogner i ulike hastigheter. Deretter har vi gjennomført ytterligere inspeksjoner og kontroller langs sporet for å sikre at alt ser bra ut, forteller Håkan Äijä, kriseleder ved Trafikverket i en nyhetsmelding.

Trafikverkets entreprenør vil ifølge planen fortsette å være til stede for å inspiserer strekningen to ganger per døgn. Det er fortsatt redusert hastighet på strekningen (40 km/t), og av sikkerhetshensyn vil ingen persontrafikk tillates foreløpig.

– Alle som har jobbet i området de siste dagene har gjort en kjempeinnsats. Sammenlignet med forrige avsporing har vi hatt betydelig mindre å gjenopprette, og været i området har vært gunstig, avrunder Äijä i Trafikverket.

Ofotbanen

  • Ofotbanen er en jernbanestrekning mellom Narvik og den svenske grensen. 
  • Den forbindes driftsmessig på svensk side med Malmbanan som går går til Luleå. 
  • På norsk side er banestrekningen 43 km fra Narvik til Riksgrensen. 
  • Ofotbanen er den banestrekningen som håndterer klart mest gods i Norge, hovedsakelig på grunn av malmtransport fra LKAB som har sin viktigste utskipningshavn i Narvik. 
  • Malmtrafikken begynte høsten 1902 og banen ble offisielt innviet av kong Oscar II 14. juli 1903. 
  • Det er også daglige kombitransporter på banestrekningen mellom Alnabruterminalen og Narvik med Arctic Rail Express (CargoNet) og North Rail Express (DB Schenker).
Powered by Labrador CMS