GJENBRUKSGLEDE: Helthjem opplever sterk vekst innen gjenbruk, noe ansvarlig for konsumenttjenester, Anne-Stine Talseth, er svært glad for. Foto: Endre Igland/At Hand.

Sendte to millioner bruktpakker

Aldri før har så mange handlet brukt via Helthjem.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Dette er gøy! Tallene viser et tydelig skifte i handlemønsteret: det selges og kjøpes mer brukt enn noen gang før og vi merker nå en klar trend blant folk flest, sier ansvarlig for konsumenttjenester i Helthjem, Anne-Stine Talseth.

Markedet for salg og kjøp av brukte varer er i sterk vekst i Norge, og det merkes tydelig blant selskapene som frakter varene hjem land og strand.

To millioner C2C-pakker

Rekord på rekordTallens tale er klare: I 2022 satt Helthjem ny rekord og to millioner pakker med gjenbrukte varer ble sendt mellom privatpersoner. Dette er ny bestenotering blant distributørene i Norge, og det i et marked hvor aktører som Posten og PostNord har et lignende tilbud.

- Spesielt veksten det siste halvåret i fjor var sterkt for oss. Da sendte vi rundt 50 prosent flere “bruktpakker” opp mot samme tid året før. Under “Black Week”, ble det sendt 80 prosent mer, og den sterke trenden fortsatte videre gjennom julen, sier Talseth.

- Det er tydelig at vi handler på en annen måte enn før og fokuserer mer på brukte varer. Til nå i år er vi opp over 30 prosent i volum mot samme tid i fjor, sier hun.

Nordmenn er i dag Europas dårligste på sirkulærøkonomi, hvor kun 2,4 prosent av varene vi bruker går tilbake til det såkalte kretsløpet, ifølge anerkjent miljørapport.

- Derfor er det kanskje ekstra gledelig at pilene på dette området peker oppover. Jeg tror både økt bevissthet rundt mer bærekraftig handel og strengere prioritering i egen økonomi gjør at varene som handles nå gis et lengre liv enn før, hevder Talseth.

Klær, skolebøker og databøker - "Fiks ferdig"

Bruktmarkedet har klare topper i løpet av året, og det selges og kjøpes flest pakker ved årsskiftet, rundt jul og påske, og ved skolestart, viser flere undersøkelser. Det er spesielt norske bedrifter som er synlige i markedet:

- Tallene våre viser at utover Helthjem.no er Finn.no, Jenny Skavlans Tise og Bookis de klart største partnerne våre. Spesielt “Fiks Ferdig”-løsningen på bruktmarkedet til Finn har gitt oss ekstra fart. Skal heller ikke glemme utfordrerne Fjong og ReLi som driver med utleie av klær, sier Talseth.

Ifølge ansvarlig for konsumenttjenester i Helthjem er det liten tvil om hvilke brukte varer folk sender mest:

- 95 prosent av kundene våre opplyser at de sender brukt, og blant dem er det mest populært å sende klær, spesielt til barn. Datautstyr og pensumbøker følger etter på pallen, og akkurat nå merker vi vekst innenfor de fleste segmenter, sier Talseth.

80 nye nettbutikker

Helthjem sendte totalt like i overkant av 15 millioner netthandelspakker i Norge i fjor. Black Friday var den største enkeltdagen med over 100.000 bestillinger, og totalt i fjerde kvartal hadde Helthjem en volumvekst på tolv prosent opp mot samme tid året før.

Over 80 nye nettbutikker startet opp med Helthjem, og det er tydelig at flere har startet å fokusere på den nye gjenbrukstrenden i markedet:

- Selv om kjøp av nye varer fortsatt er det mest vanlige ved typisk netthandel, ser vi nå at flere og flere legger til rette for brukthandel. Vi kommer helt sikkert til å se flere nettbutikker som satser mer på dette i tiden som kommer. Det er et enormt potensial i dette markedet, mener Talseth.

Powered by Labrador CMS