Vlantana Norge legger ned
(Foto: Øyvind Ludt)

Vlantana Norge legger ned

Generalforsamlingen i Vlantana Norge AS har bestemt seg for å legge ned driften av det omstridte transportselskapet.

Logistikk2020:
Grønn, effektiv og lønnsom

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 15. april
Hvor: Clarion Hotel The Hub, Oslo
Blant foredragsholderne:
Torbjørn Johannson, Asko
Silvija Seres, teknolog og matematiker
Marit Vårdal, Maersk
Karoline Bjørklund, NHO Logistikk og Transport
Erik Røhne, CargoNet
Lars Erik Marcussen, HeidelbergCement Group.

Program, foredragsholdere og debatt oppdateres fortløpende på www.logistikk2020.no

– Etter å ha vurdert alle utfordringer som selskapet har møtt i den senere tid, har generalforsamlingen i Vlantana Norge AS dessverre sett seg nødt til å fatte beslutning om å iverksette en styrt avvikling av selskapet, det opplyser styreleder Vladas Stoncius jr. i en melding til Moderne Transport.

Selskapet vil i mars gjennomføre en styrt avvikling, etter at alle nåværende forpliktelser er oppfylt innen 1. mars. 

Avgjørelsen kommer etter noen tunge måneder for Vlantana, som er avslørt for en rekke kritikkverdige forhold. Noe som har ført til at selskapet har mistet norske kunder, og at Statens vegvesen har vedtatt å trekke tilbake selskapets løyver. 

Situasjonen har oppstått etter at Vlantana Norge ikke fulgte regelverket i ansettelsen av sjåfører og lønn til sjåførene. I etterkant har blant andre DB Schenker og PostNord sluttet å benytte seg av Vlantana Norge.

Styreleder i Vlantana Norge AS, Vladas Stoncius jr., mener at selskapet nå oppfyller alle krav til drift i Norge, men forteller at selskapet som følge av bråket har mistet viktige kontrakter og at det gjør det umulig å fortsette driften i Norge. Foto: Øyvind Ludt Øyvind Ludt

– Etter at myndighetene i høst stilte en rekke krav til Vlantana Norge har selskapet arbeidet intenst for å oppfylle alle krav som er stilt. Samtlige medarbeidere har fått justert og etterbetalt godtgjørelse, og har funnet nytt arbeid eller har fått tilbud om jobb i Litauen, sier Stoncius jr., og fortsetter:

– Vlantana Norge mener at selskapet nå oppfyller alle krav til fortsatt drift. Situasjonen har imidlertid ført til at Vlantana Norge har mistet viktige kontrakter – noe som gjør det umulig å drive forsvarlig videre. 

Nå har Vegvesenet fattet det endelige vedtaket om selskapets løyver. De resterende 85 løyvene vil derfor bli tilbakekalt etter at klagefristen på fire uker er utløpt.

Dette er første gang Statens vegvesen tilbakekaller løyver på grunn av vandel.

– God vandel er ett av vilkårene for å ha transportløyve i Norge. Oppfyller du ikke kravene så får du ikke drive transportvirksomhet. Vi skal ha en enhetlig praksis med like vilkår i transportnæringen, sier avdelingsdirektør Frode Børstad i Statens vegvesen.

Vlantana Norge AS har fire ukers klagefrist fra vedtaket ble sendt ut. Løyvene blir først ugyldig når klagefristen har gått ut, men Vlantana Norge har nå altså gitt opp kampen for videre drift. 

Vlantana skriver i sin melding at 75 løyver allerede er innlevert og at de resterende ti vil bli innlevert i løpet av mars. 

Elektronisk veifraktmelding i internasjonal veitransport – den nye normen

Den 31. mars vedtok Stortinget å gå inn for at det gammeldagse CMR-fraktbrevet erstattes med elektroniske meldinger i internasjonal veifrakt.  Ja, et klart Stortingsflertall gikk sågar inn for å gjøre den elektroniske meldingen, forkortet eCMR, obligatorisk. Les hele saken

Til toppen