NLFs regionsdirektør Roar Melum vil ha logistikkterminal på Berkåk og dropper Torgård. Foto: Per Dagfinn Wolden

Vil ha Berkåk som godsterminal

Sjokkmeldingen om logistikkterminal på Berkåk møtte logistikkfolket på Røroskonferansen 2019 som åpnet fredag. Dette høres «steike toillat» ut var omkvedet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjefen for Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Trøndelag, Roar Melum vil droppe Torgård til fordel for ny godsterminal på Berkåk.

For mange av de 130-talls logistikerne på Logistikkforeningens Røros-konferanse som startet fredag morgen slo nyheten ned som en bombe og trodde nok ikke sine egne ører.

Selv om Berkåk ligger åtte mil sør for Trondheim mener NLFs regionsdirektør at stedet er ideelt for å bygge en godsterminal for trondheimsområdet.

Melum har med seg Ap-ordførerne Ola Øie og Ole L. Haugen, fra henholdsvis Rennebu og Hitra kommuner.

«Steike toillat»

De tre mener at det ikke er så «steike toillat» som det høres ut.

Berkåk er et viktig veikryss langs E6, og hvor tungtrafikken dundrer igjennom med 1400 vogntog i døgnet.

 

Kommunesenteret i Rennebu deles i to hvor Fylkesvei 700 fra vest møter E6 midt i Berkåk sentrum.

Fredag ble Røroskonferansen 2019 sparket i gang med statssekretær Christl Kvam (H) i Arbeids- og sosialdepartementet. Foto: Per Dagfinn Wolden

– Dette er et ideelt sted for godsterminal for trondheimsregionen, mener trioen Melum, Øie og Haugen. 

Firefelts motorvei

Fra 2023 vil det være firefelts motorvei fra Ulsberg, via Berkåk, til Trondheim. Veien, pluss jernbanen, at en svært kostbar godsterminal på Torgård i Trondheim er helt i det blå, at Berkåk er et veikryss som har tilgjengelig areal og at godsmønstrene er i endring. Dette er argumenter som understreker alvoret i forslaget mener de tre.

- Når E6 er rustet opp, vil Berkåk bli en forstad til Trondheim. Derfor vil vi gjerne gi vårt bidrag til å løse arealutfordringene i Trondheim. Vi har plass til disposisjon som egner seg for en plasskrevende godsterminal, sier Rennebu-ordfører Ola Øie.

Hitra-ordfører Ole L. Haugen ser for seg at oppdrettslaks fra kysten kommer på vogntog via en utbedret Fylkesvei 700 til Berkåk, hvor fisken omlastes til tog for videre transport.

Likevel er det nok bare et fåtall av aktørene i transport- og logistikknæringen som tror at en godsterminal for trøndelagsregionen vil havne på Berkåk.

Torgård i det blå

Utspillet fra de to ordførerne og lastebilsjefen kommer fordi det er svært usikkert om det noen gang vil bli bygd en godsterminal på Torgård, som er utpekt av regjeringen og Stortinget. Prislappen for Torgård sør i Trondheim har vokst til om lag ti milliarder kroner. I gjeldende nasjonal transportplan er det signalisert at Stortinget bare vil stille med 1,8 milliarder kroner til finansieringen i første omgang, og bare først når det nærmer seg 2030.

Klokken 10 fredag sparket konferansier Trygve Bragstad og styreleder i Logistikkforeningen, Lars Inge Fenes, i gang den 45. Røroskonferansen med næringsutvikling-muligheter i Midt-Norge som hovedtema.

En solid delegasjon logistikere har gjort seg klar til faglig fordypning og trivsel på Bergstaden.

Logistikkforeningens tradisjonelle logistikk-konferanse på Bergstaden oss med inn i omstillingens og digitaliseringens verden.

Powered by Labrador CMS