Styreleder Roger Schjerva i Oslo Havn KF og markedssjef i Yilport Maiken Solemdal mener miljøtilskuddet fra Oslo Havn er viktig for å nå målet om en utslippsfri containerterminal.
Styreleder Roger Schjerva i Oslo Havn KF og markedssjef i Yilport Maiken Solemdal mener miljøtilskuddet fra Oslo Havn er viktig for å nå målet om en utslippsfri containerterminal. (Bo Mathisen)

Vil bli utslippsfri

Osln Havn satser millionbeløp på å gjøre containerterminalen på Sjursøya til en nullutslippsterminal.

Yilport, som driver Oslos containerterminal, får inntil 1,8 millioner kroner i miljøtilskudd fra Oslo Havn KF for å nå dette målet. Samtidig kan flere operatører i havna nå søke om miljøtilskudd, og bidra til å oppnå målene i handlingsplanen for nullutslipp. 

- Miljøtilskuddet er ett av mange virkemidler for å virkeliggjøre byens ambisjon om en nullutslippshavn. Oslo Havn må jobbe godt sammen med kundene. Det er hos kundene mesteparten av havneaktiviteten skjer. Jeg er glad for at Oslo Havn nå kan bidra til at Yilport får kjøpe el-trucker. Tiltaket alene reduserer CO2 utslippene med nesten 35 000 kg årlig og NOx utslippene med over 900 kg, sier styreleder Roger Schjerva i Oslo Havn i en pressemelding.

Nye el-trucker

Markedssjef Maiken Solemdal i Yilport Oslo Terminal Investments AS er glad for at tilskuddet muliggjør kjøpet av seks nye el-trucker, som skal erstatte dieseldrevne maskiner.

- Målet er å bli nullutslippsterminal. Vi tar steg for steg. Yilport er på god vei til å klare det, og ønsker å være i front i denne utviklingen. Vi har allerede el-kraner. Nå får vi el-trucker. Neste skritt er el-traktorer. Deretter gjenstår det å få el-Reach stacker. Det er et kjøretøy som løfter containere. El-teknologien for dette kjøretøyet er ikke på markedet ennå, men jeg har stor tro på at teknologien kommer. Da er vi en nullutslippsterminal, sier Maiken Solemdal.

Yilport satte rekord i oktober med 21.363 TEU over kaikanten. Aldri tidligere har det blitt håndtert flere containere ved en havneterminal i løpet av en måned i Norge. Foto: Braata, Espen

Hun legger til at det viktigste miljøtiltaket fortsatt er å flytte gods fra vei til sjø. Yilport har så langt i år hatt en volumvekst på mer enn tolv prosent.

85 prosent kutt

Ifølge handlingsplanen Oslo havn som nullutslippshavn skal havna redusere klimautslippene med 85 prosent innen 2030.

- Jeg håper at kunder og andre operatører i havna søker om miljøtilskudd neste år. Vi trenger søknader fra flere som vil redusere utslipp og introdusere nullutslippsteknologi, sier styreleder Roger Schjerva.

Havnestyret har også for 2019 bevilget penger til miljøtilskuddet. Kunder, underleverandører og andre operatører i havna kan søke om støtte til små og store tiltak som bidrar til utslippsreduksjon. Søker må beskrive hvordan virksomheten vil oppnå forventet miljøgevinst. Det kan være gjennom energibesparelser og tiltak som reduserer lokal luftforurensning og klimagassutslipp. Oslo Havn mottar gjerne søknader som viser hvordan kundene vil redusere utslipp ved omlasting av gods og passasjerer, eller bedre arealproduktivitet og effektivitet innenfor det geografiske området Oslo havn.

Søknadsfristen er 1. mars 2019. Retningslinjer finnes her.

Til toppen