Et 32 meter langt DUO2-vogntog vil ha dobbelt så stor lastekapasitet som en vanlig semitrailer.
Et 32 meter langt DUO2-vogntog vil ha dobbelt så stor lastekapasitet som en vanlig semitrailer.

Schenker skal teste 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikkselskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter.

Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn, skriver selskapet i en pressemelding.

32 meters vogntog er allerede i bruk i Finland, og det har blitt testet i Sverige med svært gode resultater. Disse erfaringene vil Schenker ta med oss når selskapet nå introduserer denne typen vogntog i Norge.

Schenker ønsker å benytte de lange vogntogene på E6 og E18 på det sentrale Østlandet og på tilførselsveier til aktuelle terminaler der det i dag går betydelige godsmengder. Senere ønsker selskapet å utvide til Agder, når E18 er ferdig utbygget.

- Vi ønsker å etablere en testordning på utvalgte strekninger, for eksempel mellom Alnabru-Sandefjord/Skolmar eller Alnabru-Rudshøgda. Gjennom dette vil vi høste erfaringer med slike kjøretøy, og finne gode løsninger på eventuelle utfordringer i fremføringen, opplyser Peter Stangeland hos salg- og markedsdirektør i Schenker.

DUO 2 har en lastekapasitet som er 27 prosent høyere enn et modulvogntog på 25,25 meter, og tilsvarende 100 prosent høyere enn en vanlig semitrailer.

En testordning innebærer dispensasjon fra gjeldene regelverk når det gjelder vektfordeling og lengde på kjøretøyene.

Lakseeventyret på Andøya i gang

ANDØYA: På Andøya tar de havet på land og starter nytt lakseeventyr. Med kort avstand til flyplass for eksport har Andfjord Salmon en unik beliggenhet i verdenssammenheng.69 grader nord, langt nord for polarsirkelen, har gründer Roy Bernt Pettersen gjort et kvantesprang og er i gang med å revolusjonere oppdrettsnæringen. Les hele saken

Til toppen