Samskip linker Oslo både østover til Polen og Baltikum og vestover til Ålesund. Den nye ruten forbinder også Island og Færøyene via Cuxhaven og Århus.
Samskip linker Oslo både østover til Polen og Baltikum og vestover til Ålesund. Den nye ruten forbinder også Island og Færøyene via Cuxhaven og Århus.

Oslo knytter seg til øst og vest

Samskip lanserer ny containerlinje mellom Norge og Baltikum. Samtidig knyttes Oslo og Vestlandet igjen sammen via sjøveien med en ukentlig containerlinje for frakt av gods.

16. august starter Samskip opp et nytt tilbud til sine kunder - en sømløs forbindelse mellom Norge og Baltikum med ukentlige avganger. I tillegg lanseres også en sjøforbindelse mellom Oslo og Vestlandet for transport av gods. Nord-Norge knyttes til nettverket via Ålesund.

– Vi gleder oss til å introdusere en ny service fra Baltikum til Oslo, og ikke minst en ukentlig containerlinje mellom Oslo og Vestlandet, sier administrerende direktør i Samskip Norge, Are Gråthen. 

Øker frekvens og kapasitet

Med helgeavgang fra henholdsvis Polen og Litauen, med ankomst Oslo mandag kveld, vil Samskip bidra til økt frekvens og kapasitet til allerede eksisterende ruter mellom Baltikum og Oslo, opplyser Oslo Havn på sine nettsider. Som eksempel på gods Samskip ser for seg på ruten, ser de transport av frossen sjømat til Baltikum - og transport av forbruksvarer fra Baltikum til Norge 

Gråthen forklarer strukturen på den nye ruten på følgende måte:

- Kostnadseffektivt

– Etter lossing i Oslo mandag kveld vil skipet seile videre til Aarhus. Der laster vi om til containerlinjen fra/til Island & Færøyene, for så å fortsette nordover langs Norges vestkyst til Ålesund og Nordmøre, fortsetter Gråthen.

- Servicen muliggjør dermed containertransport på sjøen mellom Østlandet og Vestlandet. Det er et kostnadseffektivt og miljøvennlig alternativ til dagens lastebiltransport over fjellet, påpeker han videre.

To containerskip

Operativt vil Samskip benytte to containerskip på ruten. De  har en kapasitet hver seg på 220 TEUs og de er utstyrt med kraner for av- og pålossing. Skipene har hver seg 85 reefer-plugger. Skipene går i rotasjon. 

Samskip vil også benytte en deep-sea feeder via Hamburg, opplyser shortseashipping.com.

Forsterker Oslos posisjon

– Jeg er meget godt fornøyd med at Samskip starter opp den nye containerlinjen med ukentlige anløp i Oslo. Dette øker containerkapasiteten fra Baltikum til Oslo ytterligere, og forsterker Oslos posisjon som knutepunkt i Norge for godsoverføring fra vei til sjø, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Oslo og Vestlandet

– Vi ser nå effekten av en strukturell endring, som følge av stor mangel på lastebilsjøfører på kontinentet, noe som driver kostnadene opp på transport med lastebil i andre markeder også. Det er dessuten meget gledelig at Oslo og Vestlandet igjen blir bundet sammen via sjøveien med tanke på miljøvennlig frakt av gods, sier Mathisen.

 
Til toppen