GOD PLASS: Sidedørene i lasterommet på nye Movano/Master tillater innlasting av en Europall. Bakdørene kan leveres med hengsler som åpner inntil 270°.
GOD PLASS: Sidedørene i lasterommet på nye Movano/Master tillater innlasting av en Europall. Bakdørene kan leveres med hengsler som åpner inntil 270°.

Ny fra topp til tå

PARIS: Etter 12 år og over en million solgte enheter, er tiden inne for en ny Renault Master/Opel Movano.

Nye Master/Movano er designet av Renault og fremstår som et helt nytt kjøretøy. Bilen er rekonstruert med tanke på å lage en robust pålitelig og funksjonell varebil med lave vedlikeholdskostnader til en konkurransedyktig pris. Også designet er fornyet.

De nye bilene vil ha 29 forskjellige karosserivarianter fordelt på fire lengder og tre høyder. Totalt vil serien ha 800 varianter for å kunne tilfredsstille de fleste behov.

Fører i fokus

Førermiljø og ergonomi har også vært et viktig tema under utviklingen av Master/Movano. Komfort og lagringsplass har vært fokusområder. Dette har ført til mange smarte løsninger, deriblant en papirholder som skyves ned i dashbordet, midtsete som kan slås ned og konverteres til et svingbart PC-/spisebord, stort oppbevaringsrom under passasjersetet, hanskerom med kjøling, eget oppbevaringsrom for PC, ryggekamera i solskjerm, nøkkelløs adkomst hentet fra Nissan, og mulighet for luftfjæret førersete. Førerergonomien er bedret ved at geometrien mellom ratt og pedaler er mer ergonomisk innrettet, rattet er høydejusterbart, og bilen har fått faste kurvelys.

Miljø hovdtema

Miljøhensyn er alltid et av hovedtemaene når produsentene presenterer nye modeller eller motorer. Opel og Renault er intet unntak. For å redusere drivstofforbruket lager de nye motorene rotasjon av innsugsluften som gjør at drivstoffet fordeles bedre i forbrenningskamrene. Dette fører til at det trengs en mindre mengde drivstoff enn ved tradisjonell drivstoffinnjeksjon. Videre er bilene utstyrt med girskiftindikator og en enkel kjørecomputer. Siste generasjons TomTom-navigasjon er også tilgjengelig. Denne ”læres opp” slik at den kan velge den beste ruten for den aktuelle dagen.

Drivlinjen

Motoren er en variant i M9R-serien med common rail og turbo som er utviklet for nyttekjøretøy. Med utgangspunkt i en drivstofføkonomisk 2-liters motor har ingeniørene designet en 2,3-liters motor som kommer i versjoner på henholdsvis 100 hk/285 Nm, 125 hk/310 Nm og 145 hk/350 Nm. Motorene kommer både i Euro 4- og Euro 5-utgaver hvor hovedsakelig partikkelfilteret på Euro 5-utgavene er forskjellen. Som et ledd i å redusere servicekostnadene utvides oljeskiftintervallene til 40.000 km/2 pr år, og motoren utstyres med kjede istedet for remdrift.

En annen interessant detalj er at i 2,8 – 3,5-tonnsmodellene er det valgt forhjulsdrift med tverrstilt motor, mens fra 3,5- til 4,5-tonnsmodellene er det bakhjulsdrift med  motoren plassert i lengderetningen.

Det blir 2 girkassealternativer, en 6-trinns manuell og en automatisert ZF-kasse.

Lasterommet

Det største tilgjengelige lasterommet vil være på hele 17 m3 og ha en lastelengde på4,4 meter. Standard bakdør åpner 180°, men som tilleggsutstyr kan hengsler som åpnes i 270° leveres. Med singelhjul er bredden mellom hjulkassene1380 mm. Sidedørene er blitt bredere og kan bestilles på begge sider om ønskelig.

Kjøreinntrykk

Førsteinntrykket var utvilsomt positivt, men vi kjørte bilen på bane slik at kjøremønsteret ikke er direkte sammenligbart med det vi vil oppleve på landeveien. Bilene var lastet, og utstyrt med 125 hk motorer.

Motoren virket villig og arbeidet som de fleste moderne dieselmotorer godt fra ca. 1200 o/min og oppover. Fjæring og hjuloppheng virket solid. Det ble ikke foretatt noen nøyaktig bremsemåling, men bremsene virket effektive.

Til toppen