Tog og busser vil nå gradvis bli omprofilert.

NSB blir Vy

NSB og Nettbuss slår seg sammen under ett merkenavn.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette er en historisk dag. Vi er stolte av at vi dag kan presentere et helt nytt felles navn på NSB og Nettbuss. De fleste forbinder NSB med tog, men vi har kjørt buss siden 1925, sa styreleder Dag Mejdell på en pressekonferanse tirsdag morgen.

Det nye navnet blir Vy.

Mejdell understreket altså at NSB er langt mer enn tog, og den utviklingen vil fortsette framover. 

– Vi utforsker nye transportmidler, som bybil og selvkjørende busser. Vi ønsker å ta en ledende rolle i utviklingen. Vi vil utviklet tog og buss tettere sammen og utvikle nye tjenester. Vi vil derfor utvikle en ny merkevare og identitet, sa Mejdell.   

Gjennom sammenslåingen ønsker ledelsen i selskapet å gjøre det enklere og mer sømløst å reise kollektivt. 

Konsernsjef Geir Isaksen avslørte det nye navnet på konsernet tirsdag morgen.

– Verden endrer seg. En av de endringene som skjer fortest, er klimaendringene. Men jo fler som kjører med oss, som kjører kollektivt, jo bedre for klimaet. Vi vil derfor gjøre den kollektive reise så god som mulig, sier konsernsjef Geir Isaksen, som påpekte følgende før han avslørte det nye navnet:

Ikke lenger dekkende

Slik vil bussene til Nettbuss bli seende ut.

– NSB er ikke lenger et dekkende navn for virksomheten vår. Norges Statsbaner var jo hele jernbanen. Det var skinner, tog og eiendom og alle de ansatte. I dag konkurrere NSB om å kjøre tog, vi eier ikke skinnegangen, vi eier ikke togene og vi eier ikke billettsystemene. Vi er ikke Norges Statsbaner lenger.

– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt. Vi har en lang og stolt tradisjon som går helt tilbake til 1883. Den bygger vi videre på, sier Isaksen.

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.

Rødgrønn kritikk

– Galskapen vil ingen ende ta, sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli til NTB om navnebyttet.

– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, fortsetter han.

SV-leder Audun Lysbakken hevder direktørene i NSB frivillig gitt fra seg sin største fordel, sin historie og sin tilknytning til fellesskapet.

– Regjeringens jernbanereform har gitt oss er flere direktører og nye, fjollete navn, sier han.

Han varsler at partiet – når det kommer til makten – vil samle bane og tog i et felles selskap. Det skal ha et skikkelig navn, for eksempel NSB, varsler Lysbakken.

– Dette er en trist dag for jernbanen og for hele Norge, sier Senterpartiets stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik

Powered by Labrador CMS