En norsk delegasjon besøkte Girtekas hovedbase i Vilnius onsdag.
En norsk delegasjon besøkte Girtekas hovedbase i Vilnius onsdag.

Norsk delegasjon troppet opp hos Girteka

Onsdag troppet en delegasjon med norske transport- og veimyndigheter, fagforeninger, samferdsel- og logistikkdelegater opp på hovedbasen hos litauiske Girteka i Vilnius.

- Jeg er så stolt og glad for at vi i dag endelig kunne ønske en delegasjon på høyt nivå fra Norge velkommen, sier Kristian Kaas Mortensen, Girtekas kunde- og kommunikasjonsdirektør til Mtlogistikk, etter middagen sent i går kveld.

Delegatene var representanter fra Arbeidstilsynet, Norsk Transportarbeiderforbund, NHO Logistikk og Transport (NHO LT), Norsk Lastebileier-Forbund (NLF), Statens vegvesen og Spekter.

– Vi elsker Norge. Jeg må takke for støtte, samarbeid og inspirasjon, og ikke minst det sterke presset for å bli bedre, sier Kaas Mortensen.

Han benyttet anledningen til å gi en spesiell takk til NLF og Jan-Terje Mentzoni.

Delegasjonen var invitert i anledning en større Vilnius-konferanse i dag. Samarbeid og utfordringer mellom landene er hovedfokus, og hvor også den norske ambassaden deltar.

Vilnius-giganten

Girteka med 7000 lastbiler er Europas største lastebilaktør, og hungrer etter å bli enda større med 10.000 lastebiler innen utgangen av 2021.

Ifølge Kaas Mortensen kan omsetningen på sikt øke til 20 milliarder euro. I 2018 omsatte selskapet for 74 millioner.

Den litauiske lastebilkjempen har økt fra 2000 medarbeidere og 1330 lastebiler i 2011 til 15.000 medarbeidere og 7000 lastbiler dag.

Forventningen er å øke til 23.000 ansatte og 10.000 lastbiler i 2021.

- Girteka Logistics vil være det samme for transportsektoren, som Amazon er for netthandel og Ikea for møbler, sier Kaas Mortensen. 

Girteka bestiller ikke en eller to biler i slengen. Det bestilles minst tusen for å få en god pris.

Med Skandinavia som «lekeplass»

Utviklingen er interessant sett med skandinaviske briller. Girteka transporterer 25 prosent av volumene til og fra Skandinavia. Selskapet er en sterk konkurrent til blant andre norske lastebilselskaper som følge av et sterkt prispress.

Til avisen Finans sier Kaas Mortensen at det er grenser for hvor hardt det kan konkurreres på sjåførlønninger.

Han mener at de fleste sjåførene i dagens Europa bør ha en års-lønn på 180.000-200.000 danske kroner etter skatt.

Ifølge Kaas Mortensen er kjøring i stor skala for store multinasjonale selskaper, og hvor speditør-leddet er avviklet, den store fordelen for Girteka. - Forretningsmodellen er dog ikke uten risiko. Girteka kjøper alle sine lastbiler selv og eier dem fullt og helt. Det gir en viss sårbarhet overfor det økonomiske markedet, sier Kaas Mortensen til Finans.

Til toppen