SKAL GÅ OSLO-KIEL: Color Carrier het tidligere Finncarrier, og er Color Lines nye godsskip.
SKAL GÅ OSLO-KIEL: Color Carrier het tidligere Finncarrier, og er Color Lines nye godsskip. (Color Line)

Med Color Line til Sentral-Europa

Fra januar vil Color Line tilby norske eksportører å sende gods helt til Sentral- og Sør-Europa før en sjåfør trengs.

Klart, det må en sjåfør til for å få godset til kai i Oslo, men fra Hjortneskaia til for eksempel Duisburg eller Verona går trallene på skip og tog. Nøkkelen er det nyinnkjøpte roro-skipet Color Carrier som settes i drift mellom Oslo og Kiel fra januar neste år.

Fraktsjef i Color Line Cargo, Terje Røli forklarer:

– Blir dette så effektivt som vi tror, er dette bare begynnelsen på en god transportløsning som mange kommer til å se som stor hjelp. Det blir et kraftig alternativ til veitransport.

Tog til Sentral-Europa

Color Carrier ble kjøpt inn i år for 150 millioner kroner, og skal styrke Color Lines kapasitet på gods mellom Norge og Tyskland. Den har plass til 120 trailere, mer enn kapasiteten på passasjerfergene Color Magic og Color Fantasy.

Dermed kan Color Line tilby flere avganger og bedre kapasitet til sine godskunder. Men også en bedre tjeneste, forklarer Røli:

– Vi vil bygge opp en togforbindelse dypt inn i Europa.

Rett ved kaia der Color Carrier skal legge til i Kiel er det tilgang til jernbanespor og godshåndtering. Color Line skal stå for hele transportproduktet ut mot kunde, og benytte seg av ulike jernbaneoperatører for å få fraktet godset sørover.

SER FREMOVER: – Dette ser vi som første steg på veien til å bygge opp sjøtransporten som et bedre alternativ, sier Terje Røli, Color Lines konserndirektør for frakt. Foto: Øyvind Ludt

– Vi vil tilby et produkt der vi har totalansvaret. Det gjør det enkelt for kunden, og man slipper å bekymre seg om det er sjåfører tilgjengelig til å frakte godset fra Kiel, sier Røli.

Fra nyttår knyttes Color Lines rute Oslo-Kiel til Kombiverkehrs tognett i Tyskland med korresponderende tog til Duisburg og videre forbindelse til flere andre steder.

Der vil toget ha avgang tirsdag og torsdag kl20 og søndag 14, med ankomst Duisburg 06.00 onsdag og fredag og 03.00 mandag. Fra Duisburg er avgangstidene midnatt mandag, onsdag og fredag, med ankomst Kiel påfølgende dag klokka 10.30/11.00. 

Togene som kommer til Kiel korresponderer med Color Carrier med avgang kl 19:00 samme dag og ankomst 16:00 dagen etter.

Tre avganger i uka

9. januar er satt som oppstartsdato for Color Carrier. Det er planlagt tre ukentlige avganger i hver retning. Fra Oslo onsdag, fredag og søndag, og fra Kiel tirsdag, torsdag og lørdag. Begge steder med avgang klokka 19 og ankomst klokka 16 påfølgende dag.
Det gir hektiske tre timer i land for lossing og lasting.

– Vi bruker fem tugmastere. Om skipet er fullt gir det oss fire og et halvt minutt per tralle, sier Røli.

Skipet kunne rukket en ekstra krysning i uken, men Color Line ser det som viktig å ha faste ukentlige avgangstider slik at tilbudet blir forutsigbart. Derfor vil skipet ligge over natten i Kiel mellom mandag og tirsdag.

– Første skritt

STØRRE KAPASITET: Det går i dag store godsmengder på Color Fantasy og Color Magic mellom Oslo og Kiel. Nå blir Color Lines godskapasitet på strekningen omtrent doblet. Foto: Øyvind Ludt

Går dette som Røli tror og håper, er Color Carrier bare første skritt på en offensiv godssatsing fra Color Line.

– Dette ser vi som første steg på veien til å bygge opp sjøtransporten som et bedre alternativ. Nå er det opp til vareeiere og transportører om de vil ta denne ruten i bruk. Men de samtalene vi har hatt så langt, har vært udelt positive, sier han.

For å få økonomi i prosjektet, er man avhengig av en load på over 80 prosent. Det er Røli overbevist om at de skal klare i løpet av ikke altfor lenge.

– Det første året tror jeg at vi skal få et akseptabelt volum. Det som gjør at det ikke blir kjempebra fra år ett, er at alle som bruker skipet må tilpasse seg i begge ender og det tar litt tid, sier Røli.

Sjåførkrise

I Europa er sjåførmangelen i ferd med å utvikle seg til en krise. I Tyskland viser tall at mellom 10 og 20 prosent av lastebilene ikke er i drift fordi det ikke finnes sjåfører til å kjøre dem. Å kunne tilby norske eksportører og importører transport av gods via sjø og bane mellom Sentral-Europa og Oslo, mener Røli er svært gunstig i denne situasjonen.

– Det sies at det mangler rundt 300.000 sjåfører i Europa. Det betyr at sjåførkostnadene øker, og man må regne med en økning i lønnskostnader på rundt 50 prosent i løpet av de neste tre-fire årene, advarte Røli under et seminar i Hirtshals nylig.
– Da sier det seg selv at vi er gunstig posisjonert med dette tilbudet, smiler han.

Kanskje flere skip

Røli legger ikke skjul på at det vil være aktuelt å kjøpe enda et skip, dersom etterspørselen i markedet er slik Color Line ser for seg.

– Nå har vi gått gjennom en prosess der vi får det første skipet. Går dette bra, har vi mulighet til å lage en blåkopi. Kan vi ha ett slikt skip, kan vi ha ett til, sier fraktsjefen.

Kapasiteten i havnene er nemlig tilgjengelig. I dag ligger Color Magic og Fantasy til kai i Oslo og Kiel mellom 10 og 14, mens Color Carrier vil være i havn annenhver dag fra 16 til 19. Dermed er det naturlig nok kapasitet til et skip til mellom 16 og 19 på motsatte dager.

Røli skryter for øvrig av velvillighet i både Kiel og Oslo.

– Oslo Havn har vært velvillige og proffe og latt oss låne 4000–5000 m² ekstra lagringsplass på Hjortneskaia. De er entusiastiske til dette, sier han.

Til toppen