Daglig leder Stig Winther i Pole Position Logistics forteller at viktige problemstillinger er ryddet av veien for realisering av laksefly fra Evenes i april.
Daglig leder Stig Winther i Pole Position Logistics forteller at viktige problemstillinger er ryddet av veien for realisering av laksefly fra Evenes i april.

Laksefly fra Evenes i april

Stig Winther i logistikkselskapet Pole Position Logistics bekrefter at viktige spørsmålsstillinger er ryddet av veien for realisering av laksefly fra Evenes i april.

Winther forteller at han og samarbeidspartneren SINTEF Nord hadde avgjørende møter med kinesiske interessenter i begynnelsen av desember. Her ble det blant annet avklart hvilke fly som skal benyttes.

Kraftige fly

– Vi har operert med muligheten for å ta ned to store lastefly, Boeing 747 eller B777. Vi har nå fått bekreftet at begge disse flytypene viser seg å være innenfor mulighetsrommet. Alt avhengig av hvilken flytype og versjon, og hvordan vi rigger denne, skal vi kunne løfte et sted mellom 50 og 100 tonn fisk hver gang. Noen fly vil komme inn delvis lastet, fylle opp ledig kapasitet og gå til destinasjon, mens andre vil komme tom inn, fylle 100 tonn og gå til sluttdestinasjon, forteller Pole Position-lederen til Fremover.

Han sier også at det jobbes med å få på plass ting knyttet til bakkeoperasjonene på Evenes.

– Det handler blant annet om lasteutstyr. Jeg skal ikke undervurdere den jobben som gjenstår, men vi tror faktisk at det skal være fullt mulig å ha første last underveis i løpet av april, sier han.

Ifølge Winther skal det være en ukentlig avgang mellom Evenes og Kina.

Winther fremhevet allerede på innspillskonferansen til Jernbanedirektoratet i Narvik i september  at det skulle gjenopptas lakseflyvninger fra Harstad/Narvik lufthavn til Kina. Det er i så fall første gang siden 90-tallet at slike laksefly skal gå fra Evenes.

Til toppen