Små lagertrucker har hatt en sterk økning i salget. Her fra Tines lager på Kalbakken i Oslo.
Små lagertrucker har hatt en sterk økning i salget. Her fra Tines lager på Kalbakken i Oslo.

Knallsterkt truck-salg i første kvartal

Aldri har det vært solgt så mange gaffeltrucker i Norge som i første kvartal i år.

Salget av gaffeltrucker i 2019 var det nest høyeste målt blant medlemmene i Maskingrossisternes Forening (MGF), med 4698 solgte maskiner. Da ble det solgt 1382 trucker i første kvartal.

Første kvartal i år er tallet 1577, altså en økning på hele 14,4 prosent. Det er bare 22 trucker unna tidenes beste kvartal, som var første kvartal i rekordåret 2007 da de ble solgt 1589 trucker av MGFs medlemmer. 

Siden den gang er det dukket opp en lang rekke aktører som ikke er MGF-medlemmer, så det er rimelig å anta at det aldri har vært solgt så mange gaffeltrucker i løpet av ett kvartal, som i januar til og med mars 2020. 

Spent på korona

Det er verdt å merke seg at tallene fra MGF er fra en periode der det bare de siste drøye to ukene var innført strenge restriksjoner på grunn av korona. Dermed sier disse tallene lite eller ingenting om hvordan koronakrisen påvirker truckbransjen.

– De fleste medlemmene våre forventet en svak vekst for året, før vi ble rammet av koronavirus, historisk lav kronekurs og en oljepris i fritt fall. Gaffeltrucker brukes i mange samfunnskritiske funksjoner som distribusjon av mat, medisiner og drivstoff, matvareproduksjon og fiskeri, og man forventer derfor en mindre påvirkning for denne gruppen av medlemmer, skriver MGF i sin pressemelding.

- Vi er veldig spent når resultatet for andre kvartal legges frem. Det er fortsatt positiv stemning blant de fleste medlemmene, men utviklingen fremover når det gjelder virusspredning og reguleringer vil ha mye å si på den videre utviklingen, sier MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad til MT. 

MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad kan smile over at medlemmene i gaffeltruckgruppen har hatt et svært godt første kvartal.

Ser man litt dypere på tallene fra første kvartal, er en del kjente trender fortsatt klare. Blant annet en nedgang i salg av dieseldrevne trucker på 18,5 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. Blant de elektriske motvektstruckene er det elektriske 3-hjuls trucker som har den sterkeste veksten med 35,8 prosent målt mot første kvartal 2019.

Flest støttebenstrucker

Det siste kvartalet har underkategorien støtteben overtatt som største gruppe med en vekst på hele 51,6 prosent i forhold til samme kvartal i fjor. Dette er en endring fra tidligere år hvor motvektstruckene har vært desidert størst. Selv om motvektstruck nå går ned til nest største undergruppe har den en stabil utvikling med 494 solgte enheter i år mot 490 i første kvartal 2019.

Økningen i støttebenstrucker og palletrucker viser at det er lager og logistikk-sektoren som har hatt den kraftigste veksten.

På gaffeltrucker under ett tonn er økningen hele 129 prosent  i forhold til samme periode i fjor, fra 49 til hele 112 trucker. Vi noterer en økning på 24,6 prosent i kategorien mellom 1,25 og 2,5 tonn. Utenom størrelsen 3,5 til 4 tonn som også har en fin økning på 19,7%, er det tilbakegang på de tyngre truckene.

Viken størst

Dette er første gang MGF rapporterer med ny fylkesinndeling. Ikke overraskende er det Viken som er det største markedet og som har en vekst på 16,8 prosent i forhold til samme periode i fjor. Oslo har en tilbakegang på 10,7 prosent, og man kan anta at dette reflekterer at flere virksomheter har flyttet lagrene ut av fylket den senere tid. De andre fylkene med vekst er Trøndelag som har doblet antall solgte enheter Innlandet (+46 %), Vestfold og Telemark (+45 %), Nordland (+38 %) og Møre og Romsdal (+20 %).

 

Til toppen