Jan Erik Larssen ledet en interessant og underholdende sesjon om rekruttering. Lærling Eline Haagensen hadde klare meninger om hva en bør gjøre for å øke tilslutningen til yrket. Foto: Stein Inge Stølen
Jan Erik Larssen ledet en interessant og underholdende sesjon om rekruttering. Lærling Eline Haagensen hadde klare meninger om hva en bør gjøre for å øke tilslutningen til yrket. Foto: Stein Inge Stølen

– Jobb nr. 1: rekruttering

- Rekruttering til bransjen er jobb nummer en, understreket NLF-sjef Geir A. Mo på Transportkonferansen fredag.

– Innsatsen og jakten på rekrutter til bransjen må økes kraftig for å redusere sjåførmangelen. Nye sjåfører må skaffes ved å utvide utdanningsløpet som er alt for smalt i dag. Søkermassen er langt større enn antall plasser. Og så må vi ta vare på sjåførene vi allerede har for å sikre at de blir hos oss, sa adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Stoltheten må tilbake

Stoltheten over å tilhøre fremtidens gods- og transportnæring var budskapet på NLFs tradisjonelle transportkonferanse fredag med over 200 deltagere tilstede på Holmen Fjordhotell i Asker.

Lastebileierne vil ha ungdommen tilbake til næringen, gjennom opplæring av lærlinger og sjåførrekruttering til norsk transport- og lastebilbransje. Hjertet må banke for lastebilen.

NLFs medlemsbedrifter trenger alene 1000 nye sjåfører hvert år frem til 2030.

– Vi må selge inn bransjen til ungdommer sammen med opplæringskontorene, lærebedrifter og andre, understreker NLF-sjefen som ikke ønsker seg tilstander som i Tyskland hvor 20 prosent av lastebilene står uvirksomme på grunn av sjåførmangel.

Roset NAV

Mo fremhevet NAV som eksempel på gode rekrutteringsarenaer.

– De gjør en kjempejobb sammen med NLFs folk og regionskontor i Trøndelag som har klart å rekruttere flere hundre ungdommer til lastebilsjåfører, understreket NLF-sjefen.

På NLFs transportkonferanse deltar alt fra engasjerte NLF-medlemmer, politikere, beslutningstakere, næringslivsrepresentanter, samarbeidspartnere og andre transportinteresserte mennesker.

Transportnæringen står overfor tidenes største rekrutteringsutfordring. Derfor har NLF lagt inn mye ressurser den siste tiden for å tilrettelegge slik at stadig flere som ønsker seg inn i yrket, får anledning til å gjøre dette.

– Gjennom tett samarbeid med opplæringskontorene og NAV løper det flere prosjekter som allerede har gitt gode resultater. Men fortsatt trenger vi flere sjåfører, sier NLF-direktør Geir A. Mo.

På scenen under NLFs transportkonferanse fikk man stifte bekjentskap med Eline Haagensen, som er lærling i bedriften MBT Vigeland AS. Hun fortalte om utfordringene hun møtte da hun bestemte seg for å bli yrkessjåfør, og ikke minst mulighetene som åpnet seg når hun kom i kontakt med de rette personene.

Til toppen