SPONSORJOBB: Det var en ikke helt ukjent tidligere skiløper ved navn Marit Bjørgen som sto for den høytidelige snorklippingen.
SPONSORJOBB: Det var en ikke helt ukjent tidligere skiløper ved navn Marit Bjørgen som sto for den høytidelige snorklippingen. (Foto: Espen Braata)

Hydrogen-eventyret endelig i gang

TRONDHEIM (MTlogistikk.no): Asko i Midt-Norge er endelig klar for neste kapittel i sitt hydrogeneventyr. Deres første lastebil på hydrogen, som har fått navnet Askepott, er klar for landeveien.

Det er nesten ett år etter skjemaet. Etter planen skulle den første av bilene tas i bruk i februar i fjor. Men mandag 21. januar kunne Asko endelig invitere til offisiell åpning av deres store hydrogensatsing i Trondheim.

Tekniske utfordringer med brenselscellen den gangen etterfulgt av eksplosjonen i hydrogenstasjonen ved Sandvika siste påske gjorde at hele prosjekt ble satt på vent.

Det er fem år siden Asko begynte å se på hydrogen som en drivstoffkilde i tillegg til de alternative drivstoffene de allerede brukte.

ASKEPOTT: Ved første øyekast ser hydrogenlastebilen ut som enhver annen Scania, men lik Scanias andre spesialbiler har den navn, nemlig Askepott.

 SINTEF-hjelp

Med på laget i utviklingen av prosjektet hadde Asko SINTEF. For Asko var det viktig å bruke teknologi som allerede var kommersielt tilgjengelig.

Ingen av lastebilprodusentene var klare med en brenselscelledrevet lastebil før om seks år da Asko rettet sin første forespørsel. Det var tre ganger så langt tid som Asko hadde satt som sin egen limit.

Kjøpte hybrid

 ENDELIG: Det var en stolt styreleder i Asko, Torbjørn Johansson, som endelig kunne klippe snora for selskapets første hydrogendrevne lastebiler.

Derfor ble løsningen at Asko tok grep om å sette sammen en slik bil selv. Chassiset de kjøpte fra Scania er med deres nye hybride drivlinje. Der er elmotoren og kjølesystemet på bilen oppgradert, mens den tradisjonelle dieselmotoren aldri ble montert.

Deretter er det montert hydrogentanker og brenselsceller fra Hydrogenics lokalt i Trondheim. Rekkevidden på disse bilene vil være opp mot 50 mil, og de har dreiemoment som tilsvarer en dieselmotor på 500 hestekrefter.

På det 9000 kvadratmeter store taket av Askos anlegg på Heimdal i Trondheim er det solceller. Dette anlegget gir strøm til å produsere hydrogen lokalt til både lastebilene, trucker og andre formål. Hydrogenanlegget er levert av NEL, og ble tatt i bruk i desember 2017. Det har kapasitet på 320 kg hydrogen PR døgn, og det er nok til å forsyne 25 lastebiler i tillegg til truckparken. Solcellene gir opp til én MWh i året. Det er en sjettedel av hva hydrogen-anlegget krever ved full produksjon.

Dette anlegget er en v mange satsinger Asko gjør for å nå sitt mål om bli utslippsfrie i 2026. For å nå det målet tror Roger Sæther, som har vært prosjektleder for hydrogensatsingen i Trondheim, at det må til en miks av kjøretøy med både hydrogen- og batterielektrisk drift.

Asko er eneste selskap i Norge som har lastebiler med alle de alternative drivlinjene som finnes. De har både biler med etanol, biogass, hybrid og batterielektrisk før de nå tar i bruk de første hydrogendrevne distribusjonsbilene.

Til toppen