T-poden er på plass hos Schenker i Jönköping, og har vært i drift inne på lukket område. Nå kan den endelig kjøre på offentlig vei.
T-poden er på plass hos Schenker i Jönköping, og har vært i drift inne på lukket område. Nå kan den endelig kjøre på offentlig vei. ( )

Godkjente autonom transport på offentlig vei

Endelig kan Einride og DB Schenker kjøre den autonome og elektriske T-pod på offentlig vei.

T-poden kommer på veien i Jönköping i Sverige. Der skal en T-pod frakte paller mellom Schenkers lager og terminal, som ligger omkring 600 meter unna hverandre. Strekningen er på offentlig vei inne på et industriområde.

Planen var å komme i gang med transportene allerede i høst, men godkjenningen fra svenske Transportstyrelsen lot vente på seg. Den kom endelig denne uken.

– Takket være samarbeidet med Einride kan vi nå introdusere autonome, helt elektriske lastebiler i en kontinuerlig logistikk-kjede på offentlig vei. Dette er en milepæl i reisen mot fremtidens transportsystem, sier Jochen Thewes, CEO i DB Schenker.

7. mars gjennomførte Transportstyrelsen og Einride en såkalt Site Acceptance Test (SAT), altså en test under reelle driftsforhold, på det aktuelle stedet. Transportstyrelsen gjorde etter det en vurdering og kom fram til at T-poden kan kjøres i samsvar med trafikkreglene, og 11. mars ble søknaden om å kjøre autonomt på strekningen godkjent.

Tillatelsen gjelder fram til 31. desember 2020, på en kort strekning mellom to av DB Schenkers anlegg inne på et industriområde.

I prosjektet vil hastigheten være begrenset til 40 km/t.

Menneskelig faktor

En operatør vil hele tiden overvåke kjøretøyet, og vil kunne gripe inn dersom det skulle oppstå situasjoner T-pod ikke takler. Også langt inn i fremtiden vil mennesker overvåke selvkjørende kjøretøy, tror Robert Falck hos Einride.

– Vi har lagt opp til at én operatør skal kunne overvåke ti kjøretøyer fra et kontrollsenter, og kunne ta over kjøretøyet ved behov. Det kommer alltid til å være en form for menneskelig overvåking, langt inn i fremtiden, forklarte han til MT da prosjektet ble lansert i høst.

DB Schenker mener autonome løsninger er fremtiden, og er vesentlig for god logistikk i fremtiden.

I Sverige anslås det at det i løpet av få år vil mangle rundt 50.000 lastebilsjåfører. Dermed bør ikke sjåførene se på en selvkjørende bil som en konkurrent – heller ikke den dagen selvkjørende doninger virkelig tar over og vil dominere veien.

– Jeg tror sjåfører bare vil få en ny type jobb, sier Falck.

Minst like viktig som at den er selvkjørende, er at T-poden er helelektrisk.

– Med svensk kraftmiks er den helt uten utslipp, sier Falck.

– Det nytter ikke vente

For Schenkers del er både den innovative selvkjørende biten og miljøaspektet viktig.

– Vi vil skape intelligente og bærekraftige løsninger for logistikken. Og vi må være på ballen. Det nytter ikke å stå og vente mens andre finner innovative løsninger, sier Borgenstam, som understreker at forsøket i Sverige er forankret hos DB Schenker i Tyskland.

T-pod er en lastebil helt uten førerhytte. Den har en lastekapasitet på 16 tonn, og en rekkevidde på 200 km på én lading.

Til toppen