Diger kraftkar på plass

Norges største mobile havnekran – og kanskje den største i Norden – kom i formiddagstimene mandag på plass på Haugesund Cargo Terminals på Husøy.

Liebherr LHM 550

Løftekapasitet:                154 t
Jiblengde:                           54 m
Maks løftehøyde:            45 m
Maks løftehastighet:      120 m/min
Total egenvekt:                439 t
Motorkraft:                        725 kW
Kjørehastighet:                5 Km/t

Assisterende havnedirektør i Karmsund Havn, Leiv Sverre Leknes, forteller til Moderne Transport at det dreier seg om en mobil havnekran fra Liebherr, modell LHM 550.

Se bildekarusell nederst og video øverst i saken. 

– Det spesielle med denne, er at den har en løftekapasitet på 154 tonn på 21 meter. Maksimum rekkevidde er 54 meter. Når bommen er toppet, er kranen 65 meter høy. Vekten på selve kranen er rundt 460 tonn. Kranen er hybrid –

den kan brukes på både elektrisitet og diesel. Sistnevnte er nødvendig når kranen skal benyttes på terminaler, hvor vi enn så lenge ikke har lagt opp til strøm for kranoperasjoner, forteller han.

Kranen har en løftekapasitet på 144 tonn og har en rekkevidde på 54 meter Foto: Øyvind Sætre / Karmsund Havn

Har opsjon på flere

Prislappen på LHM 550-kranen er cirka 3,7 millioner Euro – noe som tilsvarer cirka 36 millioner norske kroner. Dette inkluderer også containeråk. I kontrakten med Liebherr, som kom til etter en anbudsrunde, har Karmsund Havn opsjon på ytterligere fire kraner om nødvendig.

– Dét betyr at vi raskere kan skaffe flere kraner, påpeker Leknes, som innrømmer at det er spennende med såpass store investeringer.

Opplæring

Fem av kranførerne har vært en uke på Liebherrs fabrikk i Rostock i Nord-Tyskland, hvor de har fått både teoretisk kunnskap og praksis i simulator.

Kranen har en egenvekt på 439 tonn. Foto: Øyvind Sætre / Karmsund Havn

– Da de kom tilbake, beskrev kranførerne opplæringen som «veldig profesjonell og nyttig». Den siste opplæringen vil folk fra Liebherr ta med de samme kranførerne her på Husøy, opplyser Leknes, som er sikker på at Karmsund Havn har gjort et godt valg. De innhentet i forkant også informasjon fra blant annet Drammen Havn og flere internasjonale havner, som har erfaring med Liebherr-kraner.

Kranen kan brukes både på terminalene øremerket containere, bulk, RoRo- og stykkgods-laster. Prosjektlaster er også noe Karmsund Havn gjerne tar inn.

Et nav for flytende havvind?

Ikke før omverdenen fikk nyss om at en mobil havnekran med såpass stor løftekapasitet kom på plass på Husøy, før et oppdrag som krever nettopp dette, tikket inn. På Husøy makter man også å ta inn store oversjøiske skip, hvilket iblant kan være en nødvendighet når det gjelder prosjektlaster. En vindmøllepark i Sør-Rogaland kommer inn med totalt 51 vindmølletårn, hver på seks seksjoner. Det første skipet forlot Kina sist torsdag på vei mot Haugesund Cargo Terminals, Husøy.

– Vi regner med å få det første store skipet å losse her rundt 1. mai, forteller Leknes.

Bladene til de 51 vindmølletårnene kommer sjøveien fra Europa med Sea-Cargo.

Han fortsetter:

– Flytende havvind er noe som interesserer. I så måte ser Karmsund Havn på hele Nordsjø-bassenget som vårt nærområde. Der ønsker vi absolutt å være på banen.

Kranen kom inn til havnen på det finske skipet «Aura». (Bilde: Øyvind Sætre / Karmsund Havn)
(Bilde: Øyvind Sætre / Karmsund Havn)
(Bilde: Øyvind Sætre / Karmsund Havn)
(Bilde: Øyvind Sætre / Karmsund Havn)
(Bilde: Øyvind Sætre / Karmsund Havn)
(Bilde: Øyvind Sætre / Karmsund Havn)
Til toppen