Veksten i dagligvarehandelen i slutten av mars var voldsom. Her fra Coops sentrallager CLog ved Gardermoen.

Dagligvare-boom

Korona-hamstringen førte til voldsom vekst for dagligvarebransjen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dopapir, frysevarer og joikakaker forsvant i et voldsomt tempo ut av butikkhyllene i innledningen av koronakrisen i begynnelsen av mars. Det viser tallene fra Nielsen Norges rapport for dagligvarebransjens første kvartal i år.

Veksten var på tre milliarder kroner, noe som tilsvarer en verdivekst på 7,2 prosent. Totalveksten i dagligvarebransjen lå rundt 3 prosent før handlemønsteret endret seg drastisk, ifølge rapporten.

For hele 2019 var veksten på 1,9 prosent.

Krisen har også ført til endringer i hva nordmenn putter i handlekurven.

– I uke 11 hamstret den norske forbruker langtidsholdbar mat som en reaksjon på myndighetenes smitteverntiltak, heter det i rapporten.

Verdien av salget av dypfryst mat økte med hele 11,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, mens kategorien pakket mat økte med 12,7 prosent, opplyser NTB.

Hamstring av dopapir gir også enorme utslag i statistikken. Vaske- og husholdningsartikler økte med hele 82 prosent i uke 11. Det omfatter blant annet toalettpapir, kjøkkenruller og såpe. Etter denne hamstringen har imidlertid veksten i denne kategorien avtatt betraktelig mot siste uke i første kvartal.

Aktører som tilbyr hjemlevering av dagligvarer, har hatt en enorm pågang etter at koronautbruddet snudde opp ned på hverdagen til folk flest.

Samtidig har grensehandelen falt drastisk. Som en konsekvens av dette har det vært en høyere vekst i handelen i Viken og Oslo enn i resten av landet i uke 12 og 13. For eksempel ble det solgt 83 prosent mer tobakk i det gamle Østfold fylke i uke 13 enn i samme uke i fjor.

Powered by Labrador CMS