Med sans for Dahls Pils

RØROS: Dahls Pils er Trøndelags stolthet. Et trønderhjerte banker like mye for dette Trondheims-brygget som for Nidarosdomen, Munkholmen og RBK. - Vi transporterer 65 millioner liter årlig bare i Midt-og Nord-Norge, sier Hege Nymoen.

Publisert Sist oppdatert

Hun har vært distribusjonsdirektør i Ringnes siden januar 2010. På Røroskonferansen 11.-13. februar presenterte hun distribusjonsvirksomheten i selskapet. For et stort antall trønder-logistikere kunne hun ikke dy seg med å fortelle at EC Dahls er mer enn et bryggeri.

- Grunnlagt i 1856, ble sammen med Nordlandsbryggeriet i 1972, kjøpt av Ringnes i 1996 som kom under Carlsberg-paraplyen i 2004. Foruten bryggeriet står også ca. 100 ansatte og en solid lager- og distribusjonsenhet bar denne sterke merkevaren.

Logistikkverktøy

Nymoen understreker at logistikk er et strategisk verktøy for å nå målsettinger om økte markedsandeler. - Derfor søker vi alltid løsninger som sikrer forankring av egne verdier. Målsettingen er å levere varer med egne lastebiler og sjåfører. Fokus på kostnadseffektive løsninger gjør at vi likevel velger å bruke 3. part i områder med utfordrende infrastruktur, sier Nymoen.

Andelen tredjepartslogistikk (3PL) for transporter mellom terminaler og produksjonsanlegg er langt større enn for distribusjon. Foruten Tollpost er også Bring og Veitransport AS sentrale samarbeidspartnere for Ringnes.

Totalt bruker Ringnes 35 ulike transportselskaper.

Stort nettverk

Som distribusjonsdirektør i Ringnes har Nymoen hovedansvaret for Ringnes distribusjon med ca. 200 egne biler og sjåfører. Selskapet har fire produksjonslegg i Norge: Gjelleråsen, Trondheim (EC Dahl), Imsdahl og Farris (Larvik). I tillegg produserer Ringnes hos Arendal Bryggeri. Her har selskapet også plukkanlegg, i tillegg til Gjelleråsen og EC Dahls.

All distribusjon foregår via kundeplukkede flak (containere), med direkte opplasting. Det vil si at containerlasten er planlagt helt ned på kundenivå før det sendes til terminal eller drop-sted for lokal distribusjon.

- Dette er en effektiv distribusjonsform, som krever at alle ledd gjør det de skal i tide, spesielt for distribusjon til terminaler med lengre transportetapper, sier Nymoen.