Det jobbes med å sende laksen fra merder på Trøndelagskysten til Paris i rør i superfart.
Det jobbes med å sende laksen fra merder på Trøndelagskysten til Paris i rør i superfart.

Fra Trøndelag til Paris på en drøy time

Ifølge Sintef er det mulig med hyperrask transport av laks fra Trøndelag til Paris på 1 time og 10 minutter.

Sintef «sjekker» om det er mulig å sende laks som «rørpost» i superfart. Forskningsstiftelsen ser på muligheten for å bygge et testanlegg for hyperloop.

Gods i rør

- Det er kanskje på varetransport den aller største muligheten ligger for Norge. Vi ønsker å bygge et forskningslaboratorium, en teststrekning som vil koste anslagsvis 200 millioner kroner. Vi vet ikke hvor et slikt laboratorium skal ligge, men vi vet at vi særlig ønsker å forske på muligheten for å sende laks med hyperloop, sier Thor Myklebust, forretningsutvikler og forsker i Sintef Digital til Adresseavisen.

Loopen innebærer en teknologi hvor varer fraktes i høy hastighet gjennom rør med en anslått fart på opptil 1200 kilometer i timen.

Testlab

Sintef planlegger å bygge et testlaboratorium til 200 millioner kroner for å se om dette lar seg gjøre i Norge.

– Vi vet ikke hvor et slikt laboratorium skal ligge, men vi vet at vi særlig ønsker å forske på muligheten for å sende laks med hyperloop, sier Myklebust.

Skulle teknologien bli tatt i bruk, kan det bety at en laks kan sendes på 1 time og 10 minutter mellom Frøya i Trøndelag og Paris, en strekning på 1400 kilometer i rett linje.

Myklebust understreker at Norge er god på nettopp rør, og de vil se på muligheten til å ta i bruk rør som inntil nå har fraktet olje og gass.

- Det er ingen grunn til å være beskjeden. Utviklingen av hyperrask transport går svært raskt, og vi mener at Norge har alle forutsetninger for å være med på dette, sier Myklebust.

- Et hyperloop-år

- Vi er tidlig i dette arbeidet, men har allerede oppdaget at utviklingen av hyperrask transport gjennom rør går raskere enn vi var klar over. 2018 kan bli et meget spennende år for hyperloop, sier Terje Kristensen, forsker i Sintef teknologi og Samfunn.

Til nå har de fantastiske perspektivene for hyperloop handlet om at det en gang i en ikke alt for fjern fremtid vil bli mulig å frakte mennesker gjennom rør i hastigheter opptil 1200 kilometer i timen. Sintef ser for seg at de særlig skal forske på muligheten for å frakte laks superraskt.

Nylig besøkte forskningsstiftelsen Virgin Hyperloop One i Nevada i nærheten av Las Vegas. Selskapet er verdensledende på hyperloop-teknologi. Ifølge Myklebust har Virgin Hyperloop One over 13.000 søkere, og mange kommer fra Nasa, Space-X, Tesla og Google. Denne tilgangen på kompetanse gjør at han tror konseptet er mer enn en luftig drøm.

Foreløpig knytter det seg usikkerhet til prislappen, men det kommer til å bli dyrt. En hyperloop på strekningen Stockholm – Helsingfors er blitt beregnet til å koste 177 milliarder kroner.

Til toppen