Grønt, avansert sporingssystem
SURFACT AS: Med «Emma» skal Surfact sørge for full oversikt i verdikjeden og hindre svinn av både mat og medisiner.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Surfact tilbyr en tjeneste som inneholder lette
sporingsenheter, kjent som Emma, som gjør det mulig for bedrifter å få
fullstendig kontroll og oversikt over sine transporterte varer. Enhetene er
batteridrevet med to år batterilevetid, produsert i resirkulert havplast, og gir
nøyaktig posisjonsrapportering og sanntidsdata om temperatur, lys, fuktighet og
håndtering.
– En tredjedel av all mat og medisin i verden forsvinner på veien mellom produksjon og sluttbruker, blant annet grunnet svakheter i temperaturregulert transport, sier Anders Follerås i Surfact AS.
Han mener at Surfact har løsningen i det han kaller «Verdens smarteste teknologi for sporing av varer i frakt – produsert i Norge av resirkulert havplast».
– Vi er gode på å overvåke underveis, slik at du kan dokumentere din compliance. Samtidig vil du få varsler i sanntid om endringer, slik at man underveis kan ta grep for å hindre at varer går til spille. Daglig kastes det mye medisin og mat fordi kjølekjeden ikke er blitt riktig håndtert, sier Follerås.
Som en del av Emma-løsningen leverer Surfact en overvåkingsløsning via et dashbord og en app, i tillegg til API-flyt via skyen og inn i større massedatasystemer. I dag brukes systemet blant annet av McDonald's, via Havi i Norden, samt ledende apotekkjeder, logistikkselskaper i USA og produsenter av alt fra laks, epler og kaker, forteller Follerås.
Han er kommet inn i selskapet som CCO sammen med sin bror Gustav som er CFO/COO. Surfact er startet av Per Magne Helseth (CEO), Alf Helseth og Bjørnar Lie, som alle fortsatt er med. Som styreleder har de hentet tidligere administrerende direktør i DB Schenker i Norge, Knut Eriksmoen.
Potensialet for vekst er betydelig, gitt den økende globale etterspørselen etter bærekraftige og kostnadseffektive løsninger av denne typen, mener Follerås.
– Vi har vært i en pilotfase i en lengre periode, og er nå i gang med global kommersialisering av systemet, sier han.