
India – spennende marked med mange logistikkutfordringer
Med økte spenninger internasjonalt er interessen for å erstatte «farlige Kina» med India som handelspartner stigende. India er et interessant marked. Men det kan bli vel spennende for de som ikke har vært ute noen tropenetter før.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er med
en viss skrekkblandet fryd jeg i denne artikkelen tar for meg India, et stort
og mangfoldig land. Landet utgjør en verdensdel i seg selv. Poenget er like fullt
at landet har blitt kraftig hausset opp i internasjonalt forretnings- og
logistikkmiljøer siste
år, som en framtidig alternativ til «farlige Kina». De som
framsnakker India har da også vektige argumenter for business med landet:
India har verdens største befolkning, og dessuten en meget ung befolkning. Lønnskostnadene er relativt lave. Landet ligger nærmere Europa enn Kina gjør. Det er politisk relativt stabilt. Og som tidligere britisk koloni er engelsk utbredt. (Fritt oversatt etter Stefan Halusa i det indisk-tyske handelskammer, Deutsche Verkehrszeitung, DVZ, 8. januar 2024).
Teknologi versus kultur
Også teknologisk og økonomisk er India i flere henseender en stormakt. Landet har store konserner som gjør seg gjeldende globalt – og mange fremragende forskere. Ikke minst er India landet med flest it-ingeniører i verden.
Men her starter også paradoksene. Mang en europeisk bedrift som har outsource it-tjenester til India og har bestilt pakke A, har erfart a de i stedet mottar pakke C. En viktig grunn til dette er at det også i India, som i en del i østasiatiske land, er en utbredt skamkultur. Man sier yes-yes til oppdrag. Men i virkeligheten setter man i gang og gjør noe ganske annet. Hvorfor? Svært ofte er det fordi den indiske partneren synes det er for flaut å innrømme at hun eller han ikke har forstått hva oppdraget går ut på.

En annen utfordring er den opplevelsen mange vestlige forretningsfolk har av at man «aldri» blir ferdig med å forhandle betingelser med sin indiske motpart. Her er det lett å tape penger om en ikke holde tunga rett i munnen. Sneier vi innom Incoterms®, de internasjonale leveringsbetingelsene, kan det være lurt å unngå å avtale C- og i alle fall på D-betingelser, slik at den indiske partneren tydelig er den som sitter med kostnadene/ risikoen for innfortolling og frakt i India.
Byråkrati eller «bureaucracy»?
La oss vende tilbake til ovennevnte artikkel Deutsche Verkehrszeitung:
Til tross for all digitalisering trenger man i handel med India ofte mange stempler, underskrifter, lisenser og autorisering, prosesser som kan ta lang tid.
Ifølge en nylig spørreundersøkelse utført av konsulentselskapet KPMG for tyske bedrifter i India, (German Indian Business Outlook 2023) oppga 54 prosent av de spurte at indisk byråkrati og administrative hindre var en hemsko. På andre plass fulgte korrupsjon (47 prosent) og regulatoriske spørsmål (31 prosent). Og de spurte regnet ikke med vesentlige bedringer her de nærmeste fem årene.
Ut fra mitt tidligere yrkesliv og også nylige samtaler med norske eksportører og speditører er jeg ikke overrasket over disse vurderingene. En gjenganger på «papirsiden» gjelder remburser. Dette er en relativt vanlig betalings- og sikringsform ved salg på India. Tendensen til at remburser utstedt av indiske banker inneholder vanskelige dokument- og ikke sjelden krøkkete transportkrav gjør ofte oppfyllingen av rembursen til en tålmodighetsprøve for eksportøren.
Ikke helt Kina
De siste årene er det laget flere sammenlikninger knyttet til forretningsklima og logistikkforhold Kina-India. Jeg advarer mot å lese slike sammenlikninger som en viss mann leser Bibelen. Det dreier seg tross alt om to store kontinenter, begge med en befolkning på over en milliard mennesker. Med dette forbehold kan det likevel være interessant å dvele litt ved noen mål for hvordan Kina og India generelt ligger an i forhold til blant annet
- Korrupsjon: India ligger her dårligst an
- Piratkopiering: Her er China klart mest problematisk
- Tollhåndtering: China har forbedret seg mer enn India de siste ti årene (med delvis unntak for forholdene under pandemien)
- Konkurransedyktige skipningsløsninger, logistikk-kompetanse, pålitelighet og sporing: Kina ligger generelt bedre an. Men det skal sies at forskjellene mellom landene er i ferd med å minske.
Kilder: Corruption Perception Index, 2024 Logistics Performance Index 2023, Der Spiegel, nr. 51, 2023.
Hva med transport i India?
Da jeg var på ferietur i delstaten Rajasthan i India i 2018 hadde jeg flere selsomme opplevelser knyttet til transport i India. For eksempel som da jeg i et veikryss plutselig oppdaget en frittgående elefant på høyre side av bussen. Diverse hellige kurer var til stadighet «midt i trafikken», foruten all slags vanlige kjøretøyer, herunder scootere som beveget seg delvis i og delvis imot kjøreretningen. India har, internasjonalt sett, et meget omfattende veinett. Problemet er snarere de dramatiske forskjellene i kvalitet og kapasitet. Særlig landsbyveier er i regntiden ofte uframkommelige, noe man må regne med, ifølge Verdensbanken. Ifølge samme kilde går rundt 60 prosent av innlands godstransport på vei og nærmere 40 prosent på skinner.
Et positivt utviklingstrekk er at hele 95 prosent av jernbanenettet for godstransport er elektrifisert de siste fem årene. Takket være en kjempeleveranse fra Siemens (1200 lokomotiver) er også skinnegående materiell blitt betydelig modernisert. Like fullt er det, som i Norge, også i India stedvis en kamp om plassen på skinnegangen.
Indiske havner er under bedring, ikke minst gjelder det privateide havner. Men generelt får ikke akkurat havnehåndteringen skryt fra Verdensbanken (Kilder: India Transport, The World Bank, Der Spiegel, nr. 51, 2023)
Skal vi snakke i store bokstaver har China per i dag en langt bedre utbygget infrastruktur enn India (Logistics Performance Index).
Er outsourcing tingen?
Etter å ha helt så mye kaldt vann i blodet på mulige India-farere må en likevel ikke glemme at landet nå satser hardt på outsourcing og på industrietableringer rettet mot sitt enorme hjemmemarked. Her har den indiske regjeringen gjort viktige grep, både på investerings- og skattesiden, tiltak som også norske bedrifter kan nyte godt av. Innovasjon Norges kontor i New Delhi kan her være en viktig døråpner.
En fordel ved å etablere produksjon i India er også at man da kan hoppe bukk over de relativt høye tollsatsene landet har på mange importvarer.
Selv om India i viktige henseende er framtidens marked er det først og fremst et marked for drevne forhandlere, for bedrifter som sørger for god lokal forankring – og sist, men ikke minst for de som har vært ute noen tropenetter før.