PostNords butikk på Grünerløkka har vært åpen siden månedsskiftet oktober/november.
PostNords butikk på Grünerløkka har vært åpen siden månedsskiftet oktober/november.

– PostNord-butikken en suksess

Hva trenger man når oppgaven er å levere produkter kjøpt på nett? Jo, en fysisk butikk, selvsagt.

På Grünerløkka ved Sofienbergparken i Oslo åpnet PostNord sin første butikk 18. oktober.

– Butikken er utvilsomt et godt tilskudd og vi går en spennende tid i møte, hvor alle prognoser og tall viser at e-handelen bare vil øke. Kundene vi har innom butikken er veldig positive, og vi scorer høyt på interne målinger som måler kundetilfredshet. De første månedene har gitt oss en god respons, så vi gleder oss til fortsettelsen, sier teamleder Tatjana Erdal.

– Butikken er utvilsomt et godt tilskudd og vi går en spennende tid i møte, hvor alle prognoser og tall viser at e-handelen bare vil øke, sier teamleder Tatjana Erdal.

Den nyåpnede butikken fungerer som et pick-up-point, eller det litt fjongere begrepet pakkehotell som også blir brukt. De ansatte var svært spent på hvordan de ville takle Black Friday og julehandelen.

– Høysesongen for oss før jul gikk strålende. Først og fremst er vi veldig overrasket over hvor flinke kundene har vært til å hente pakker, og det var en suksessfaktor. Butikken var helt full i 3 uker sammenhengende, og det kan selvfølgelig by på noen utfordringer, men logistikken løste vi fint, forteller Erdal.

Mens Ikea i 2018 la ned tre utleveringssteder i Oslo, Ålesund og Tromsø, fordi lønnsomheten ikke fantes, har PostNord store forventninger til sine hentepunkter.

– Digitale kjøp skaper endrede behov, også for fysiske butikker. Kjøpesenterkjeder er interessert i slike butikker fordi de ser at en pakkeutlevering på senteret kan skape mersalg, på lik linje med en Vinmonopol-butikk. Vi er derfor i kontakt med noen kjøpesentre, sier Ole Andreas Hagen Foto: Øyvind Ludt

– Vi har andre forutsetninger for å lykkes, fordi vi representerer kunder i alle bransjer. Det betyr at vi opererer med helt andre volumer, og at vi får langt lavere kostnad pr. pakke, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen til Finansavisen.

Hagen forteller at pilotbutikken går såpass bra at de allerede vurderer å åpne hentepunkter i Trondheim, Stavanger og Bergen, men også flere i Oslo.

Netthandelen i Europa har økt med 9,4 prosent fra 2017 til 2018 og PostNord har tatt grep for å håndtere det voksende markedet.

– Vi har mer enn 1600 butikker i vårt butikknettverk nå, men butikkene, særlig i de store byene har begrenset plass, og de trenger avlastning i perioder med store volum. Spesielt med større pakker som opptar mye plass, sier Jan Anthony Reyes som er distriktsleder for e-handel i Oslo.

Med tilgang til alle systemer vil man som kunde få mer hjelp i PostNords egne butikk på Grünerløkka, enn hos dagligvarebutikkene som i dag er fungerende pick-up-points.

– Vi ser at når vi har vårt eget sted kan vi styre alt selv, det er PostNord-ansatte som møter kundene, og vi har tilgang til all informasjon som ligger inne i PostNords systemer, akkurat som Kundeservice. Det betyr at vi kan hjelpe kundene i større grad enn det butikkene kan. E-handelen kommer bare til å fortsette å vokse, så målet på sikt er å etablere egne pakkehotell i alle de store byene her i landet, sier Reyes.

Butikken på Grünerløkka pakker fra Alfaset én gang om dagen.

– Pakkene kommer hit etter å ha vært gjennom sorteringsanlegget på Alfaset. Vi dekker et område på 70 000 mennesker, og det er mange som bestiller varer over nettet her. Det er én av grunnene til at vi landet på dette lokalet. En annen faktor er at vi skal gi kundene en god kundeopplevelse, det er et av de store målene våre, sier Erdal.

Til toppen