Daglig leder Thorbjørn Larsson i Air BP Nordics og direktør Aslak Sverdrup i Avinor, markerte åpningen av den oppgraderte terminalen under en seremoni mandag.
Daglig leder Thorbjørn Larsson i Air BP Nordics og direktør Aslak Sverdrup i Avinor, markerte åpningen av den oppgraderte terminalen under en seremoni mandag.

Ny infrastruktur fjerner lastebilene

Air BP har investert i oppgraderinger til ny drivstoffinfrastruktur på Dolvik terminal i Bergen.

Den oppgraderte terminalen bidrar til å fjerne et stort antall lastebiler fra veien. Det antas en reduksjon på rundt 300 tonn CO2-utslipp årlig.

Terminalen på Norges nest største flyplass har nå en kapasitet til å lagre åtte millioner liter flydrivstoff.

Air BP, den internasjonale leverandøren av flydrivstoff-produkter og andre tjenester, har investert i en oppgradert infrastruktur på Dolvik-terminalen for å tilby en mer effektiv og lavere drivstofftilførsel.

Forbedringer på den BP-eide drivstoff-terminalen inkluderer en oppgradert rørledning og nye drivstofftanker med kapasitet til å lagre åtte millioner liter Jet-A1 drivstoff. Dette vil gi større forsyningssikkerhet for å møte den økende etterspørselen etter drivstoff på Norges nest største flyplass. Avinor-terminalen ble innviet under en seremoni mandag.

Omfattende arbeider

Prosjektet har omfattet ombygging av tre drivstofftanker, bygging av ny brygge, integrering av to drivstoffsystemer for å optimalisere lagring, forbedringer av sikkerhetsmekanismer og styringssystemforbedringer.

Det nye anlegget gir en mer effektiv forsyningsrute og større forsyningssikkerhet, i tillegg til reduserte karbonutslipp.

- Den nye leveransen av drivstoff direkte via rørledning vil fjerne et stort antall lastebiler fra veien. Vi antar en reduksjon på rundt 300 tonn CO2-utslipp årlig, sier daglig leder Thorbjørn Larsson i Air BP Nordics i en kommentar.

Ifølge Avinor-direktør, Aslak Sverdrup, har Avinor det siste tiåret investert over 5 milliarder kroner for å møte utviklingen i Bergen.

Den ombygde terminalen oppfyller IATAs ambisiøse karbonreduksjonsmål på 50 prosent innen 2050, sammenlignet med 2005.

Til toppen