5. generasjon av Volkswagen Caddy ble avduket i Tyskland 20. februar 2020. (Foto: Torbjørn Eriksen)
5. generasjon av Volkswagen Caddy ble avduket i Tyskland 20. februar 2020. (Foto: Torbjørn Eriksen)
5. generasjon av Volkswagen Caddy ble avduket i Tyskland 20. februar 2020. (Foto: Torbjørn Eriksen)
5. generasjon av Volkswagen Caddy ble avduket i Tyskland 20. februar 2020. (Foto: Torbjørn Eriksen)
5. generasjon av Volkswagen Caddy ble avduket i Tyskland 20. februar 2020. (Foto: Torbjørn Eriksen)
5. generasjon av Volkswagen Caddy ble avduket i Tyskland 20. februar 2020. (Foto: Torbjørn Eriksen)
5. generasjon av Volkswagen Caddy ble avduket i Tyskland 20. februar 2020. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Ny Caddy avduket

DÜSSELDORF (MTlogistikk.no): Torsdag 20. februar ble den 5. generasjonen av Volkswagen Caddy avduket.

Nye VW Caddy er basert på VWs MQB-plattform. Dette muliggjør en rekke nye teknologiske løsninger som er tilgjengelige på denne plattformen. Med nytt oppkoblet infotainmentsystem og digitale kontrollsystemer, tar også Caddy steget inn i den digitale hverdagen. 

Utrullingen av den nye modellen vil starte i Tyskland, Østerrike og Polen før resten av nøkkellandene i Europa følger på. 

Nye muligheter

MQB-plattformen gjør at akselavstanden på den korte versjonen er økt med 73 mm og er nå på 2755 mm.

Dette gjør at bilen får bedre proporsjoner, men også bedre kjøreegenskaper og enda bedre stabilitet på veien, antar vi.

Totallengden på den korte Caddy er økt med 93 mm til 4501 mm og høyden er redusert med 25 mm til 1797 mm, men lasterommet er økt med 7 mm i høyden til 1273 mm. Bredden er økt med 62 mm til 1855 mm. Det betyr at varerommet er blitt noe bredere og mellom hjulhusene er det nå 50 mm mer plass med en bredde på 1230 mm, noe som igjen betyr at en europall kan lastes i bredden.

Bakdøråpningen er også blitt bredere og er nå på 1234 mm. Varerommet er på 3,3 m³.

Litt senere kommer maxi-utgaven med 4 m³ varerom. Denne er 215 mm lengre enn med kort akselavstand og har en totallengde på 4853 mm. 

Forakselen er av McPherson-typen men har fått bedre rattutslag slik at manøvrering i trange situasjoner blir enklere. Bakakselen er helt ny med panhardstag, og spiralfjærer erstatter de gamle bladfjærene. Den nye konfigurasjonen er også klargjort for alternative drivlinjer og 4Motion.

Nytt interiør

Hele interiøret er redesignet og blir tilgjengelig med en heldigital cockpit og flere infotainment-løsninger. Den digitale cockpiten har en skjerm på 10,25 tommer og føreren kan velge mellom to ulike konfigurasjoner med et tastetrykk.

Infotainmenskjermene kommer i tre størrelser; 6.5, 8.25 eller 10 tommer og kjører MMIB3-systemet. Det er koblet opp mot en egen kommunikasjonsboks med integrert eSim-kort. Avhengig av infotainmentsystemet som velges, følger også We Connect Plus kommunikasjonspakke med i en begrenset periode på 12 eller 36 måneder. Trådløs integrasjon av Apple Car play er også blitt mulig. 

Rattet er helt nytt og har fått nye funksjonsknapper.

Den automatiserte girkassen DSG har fått en ny giroverføring. Dette gjør at man allerede mens man rygger kan velge «drive» og bilen kobler først inn dette giret når hastigheten er lav nok.

Førerassistanse

Ettersom VW nå har tatt i bruk MQB-plattformen, er det en rekke nye assistansemuligheter tilgjengelige for Caddy. Totalt er det mer enn 19 assistanse-systemer i bilen, hvorav seks er nye:

  •  Travel Assist (autonom kjøring Level 2). Systemet benytter den adaptive fartsholderen og filholderen og tillater at føreren kun lett holder hendene på rattet for å styre bilen automatisk. Dersom rattet blir sluppet i mer enn ti sekunder, vil føreren bli varslet og må overta styringen igjen. 
  • ACC med stopp og kjør, systemet kan sette i gang bilen igjen ved stopp helt opptil 15 sekunder.
  • Tilhengerassistent som hjelper til med korrekt rattutslag ettersom hvor føreren ønsker at tilhengeren skal styres og kontrolleres som hos de større modellene med speiljusteringsknappen.
  •  Side Assistent varsler føreren om kjøretøy i sidefilen under kjøring på veier med flere filer. Dersom bilen også har filholder, vil føreren da få motstand i rattet dersom det forsøkes å bytte fil mens et annet kjøretøy befinner seg innenfor et kritisk område.
  •  «Trafikk bak bilen»-varsling gir beskjed dersom det kommer kryssende trafikk ved rygging ut av en parkeringsplass eller lignende.
  •  Nødassistent som stopper bilen ved et nødstilfelle. Dersom systemet oppdager at føreren ikke aktivt styrer bilen vil systemet prøve å kalle på førerens oppmerksomhet, men dersom dette ikke lykkes vil bilen starte en kontrollert nødstopp av bilen og aktivere nødblinken.

Tre TDI-motorer

Nye Caddy blir tilgjengelig med tre 2-liters turbodiesel motorer på 75, 102 og 122 hk, hvorav de to kraftigste vil være klare ved lanseringen, en 116 hk bensinmotor og en 130 hk CNG-motor. Motorene skal ha lavere NOx-utslipp og inntil 12 % lavere forbruk enn tidligere.

TDI-motorene har et totrinns AdBlue innsprøytingssystem. 122 hk-motoren vil også bli tilgjengelig med en 7-trinns dobbeltcluch girkasse og som 4Motion med en 6-trinns manuell girkasse.

Det er også en plugin-hybrid, eHybrid, i pipelinen. Når denne vil bli lansert er ennå ikke klart.

Norge

Nye Caddy Vil ankomme Norge mot slutten av 2020. Det er den korte versjonen som kommer først. Prisene er enda ikke klare, men vil bli klare i august.

– Dessverre vil en av toppselgerne, kombinasjonen DSG og 4Motion, ikke bli tilgjengelig lenger, forteller Håkon Wirak, nyttekjøretøysjef hos Volkswagen-importøren.

Mot slutten av sommeren vil det åpnes for bestillinger, og de første kundebilene for Norge vil settes i produksjon i uke 40, forteller produktsjef Pål Pettersen.

Elektronisk veifraktmelding i internasjonal veitransport – den nye normen

Den 31. mars vedtok Stortinget å gå inn for at det gammeldagse CMR-fraktbrevet erstattes med elektroniske meldinger i internasjonal veifrakt.  Ja, et klart Stortingsflertall gikk sågar inn for å gjøre den elektroniske meldingen, forkortet eCMR, obligatorisk. Les hele saken

Til toppen