Mercedes-Benz Vito E-Cell snart på veien

Daimler hevder at Vito E-Cell vil bli den første serieproduserte varebilen som blir tilgjengelig med elektrisk drift. 100 eksemplarer er allerede produsert og gjennomgår i disse dager omfattende tester. Fart i sakene blir det først neste år når 2000 enheter av Vito E-Cell skal produseres.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes-Benz Vito E-Cell er designet for å drive transport i større byer, toppfarten er derfor begrenset til 80 km/t. Rekkevidden med fulladet batteri er 130 km og ifølge Daimler er det tilstrekkelig ettersom den gjennomsnittlige varebilen kjører mellom 50 og 80 km per dag. Daimler har klart konverteringen til elektrisk drift uten at det har gått på bekostning av lastekapasiteten som er på ca. 900 kilo.

Motoren er en el-motor på 93 hk og 280 Nm. Lithium-ion batteriene på 36 kWh er plassert under gulvet i lasterommet, der man vanligvis finner mellomakselen og drivstofftanken. For å få plass til alle komponenter uten å gå på bekostning av lastekapasitet er E-Cell Vitoen forhjuldrevet i motsetning til vanlige Vito som er bak- eller firehjulsdrevet. Gearshift er begrenset til å bestemme om bilen skal gå fremover eller bakover.

Bateripakken er på 360 Volt og består av 16 moduler med totalt 192 celler. Hver enkelt celle er overvåket av et styresystem som kobler ut høyspenningen når bilen ikke er i bruk. Av den totale batterikapasiteten på 36 kWh er hele 32 kWh tilgjengelige i driften av bilen. Elmotoren, konverteren og en del andre tekniske komponenter er vannavkjølte ettersom de trives best ved ca 30°C

Ladingen anbefales i spessielle ladestasjoner med 380/400V, men lading i vanlig 230 V uttak er også mulig. Ved 230 V lading dobles ladetiden til. ca 12 timer.

De 100 E-Cell Vitoene som er i drift lades ved de forskjellige transportfirmaene som er med i prosjektet. I Berlin er det Svenske Vattenfall som leverer energien og har montert ladestasjonene. I Stuttgart er det EnBW som er Daimlers samarbeidspartner. Ladekablen er en vanlig 7-pols sokkel.

 Mercedes har gjennom å tilby Vito E-Cell lykkes med å få frem en el-drevet varebil som ved bykjøring har tilnærmet like kjøreegenskaper som en konvensjonell Vito varebil. En forskjell er at her gjelder det å spare på bruken av elektriske tilbehør og komponenter for å spare på energien i batteriene.

Powered by Labrador CMS