Denne Renault Master-en fra BE-Combi Systems og SKAB har en tillatt totalvekt på 6990 kg fordi det er en semihenger tilkoblet tett oppå ei trekkvogn. Den ble vist på Transport & Logistikk 2019 på Norges Varemesse i Lillestrøm.
Denne Renault Master-en fra BE-Combi Systems og SKAB har en tillatt totalvekt på 6990 kg fordi det er en semihenger tilkoblet tett oppå ei trekkvogn. Den ble vist på Transport & Logistikk 2019 på Norges Varemesse i Lillestrøm. (Foto: Hans Kristian Barbøl)

Med denne kan du kjøre 6990 kg med BE-førerkort

Dette er faktisk en bil med ei semitralle, slik den står på bildet over.

Svenske SKAB-gruppen, med datterselskap SKAB Norge AS i Akershus, har inngått agentur-avtale med nederlandske BE-Combi Systems. På messen Transport & Logistikk 2019 i Lillestrøm, var SKAB på plass. Med seg hadde de blant annet et eksemplar av bilen som utnytter regelverket til det fulle.

Ved første øyekast ser den ombygde Renault Masteren ut som en litt stor varebil/liten lastebil med boggi.

Slik ser trekkvogna og tralla ut når de er koblet fra hverandre. Svingskiva skimtes på trekkvogna. Bil og tralle holdes sammen med svingskiva og et skinnesystem når de er koblet sammen. Illustrasjon: SKAB

Og det stemmer på en måte med virkeligheten: Det er bare det at det er en klasse B-trekkvogn med skaptralle, der tralla er festet med svingskive og er koblet slik at det i praksis oppleves som en boggi varebil/lett lastebil.

Kjøres med BE

Varebilchassiset beholder sitt originaloppsett, og er tilført en monteringsramme og svingskive. Ramma er utstyrt med en elektrisk kompressor for semitrailerens bremsesystem og luftfjæring.

Konstruksjonen har europeisk typegodkjenning.

Koblingene mellom bil og semihenger. Foto: Hans Kristian Barbøl

Bil og tralle har tillatt totalvekt på 6990 kg. Med førerkort klasse BE kan man kjøre bil med henger med opp til 7000 kg totalvekt (forutsetter at bil og henger er teknisk godkjent for dette også).

Dermed får man med seg mye mer last enn med en varebil uten henger. Og kjøretøyet er ikke spesielt langt med tanke på at dette er bil og henger med nær sju tonn tillatt totalvekt.

Det svenskregistrerte utstilte vogntoget på SKABs område på Transport & Logistikk var utstyrt med løftelem. Trekkvogna og bilen registreres hver for seg og får selvfølgelig hvert sitt registreringsnummer. Foto: Hans Kristian Barbøl

- Vi satser offensivt på å gi det skandinaviske markedet en løsning der 3,5-tonnsbiler får utnyttet sin kapasitet til det fulle. Denne BE-løsningen er med på å løse problemet med den store mangelen på sjåfører med klasse C-sertifikat i transportbransjen. Økt netthandel gir også økt behov for varedistribusjon i tettbebodde områder, der det kommer stadig flere restriksjoner mot tyngre kjøretøy, sier Bengt Karlsson hos SKAB.

Har fartsskriver men det kreves ikke YSK

Siden totalvekten er over 3,5 tonn, er det krav om at det er montert fartsskriver i kjøretøyet. Dermed må sjåføren innordne seg etter kjøre- og hviletids-bestemmelsene.

Det gjør at dette ikke blir noen stor konkurrent på langtransport, men at det kan være et smart alternativ på lokal- og regional-distribusjon.

Det kreves, ifølge SKAB, ikke yrkessjåførkompetanse for å kjøre semi-en, siden dette gjelder for de tunge førerkortklassene og ikke BE.

I Sverige er det registrert flere slike biler med tralle. Det er foreløpig ingen på norske skilt.

- Men det skal gå helt fint å registrere dette kjøretøyet i Norge, siden dette er godkjent i Sverige og flere andre EU-land, sier Karlsson.

NB: Har du tatt klasse BE 19. januar 2013 eller senere, skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B. Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt.

Til toppen