Hurtigrutens MS«Vesterålen». Arkivfoto.
Hurtigrutens MS«Vesterålen». Arkivfoto.

Hurtigruten bistår Nord-Norge

Pandemien har tvunget Hurtigruten til midlertidig å ta 14 av 16 skip ut av drift. Fram til slutten av april, skal MS«Vesterålen» og MS«Richard With»sikre den viktige transporten av lokalpassasjerer, gods og nødvendige varer i en spesialtilpasset rute mellom Bodø og Kirkenes.

For første gang i moderne tid, gjør nasjonale og lokale restriksjoner og karantenebestemmelser det umulig å opprettholde den daglige rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, som Hurtigruten har drevet siden 1893, opplyser Hurtigruten i en pressemelding.

Sikrer nødvendig transport

-Vi har vært i løpende dialog med regjeringen om hvordan vi kan ivareta den aller mest samfunnskritiske delen av tjenestene, som kysten trenger gjennom den verste krisen. Vi har fått på plass en løsning med to skip, for å sikre transport av lokalpassasjerer, i tillegg til gods, post, medisiner og andre varer som samfunnene langs kysten trenger, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Havnene som anløpes

Den nye midlertidige ruten, som kun er åpen for lokalpassasjerer og gods, skal seile mellom en rekke små og store havner mellom Bodø og Kirkenes:

  • Bodø
  • Harstad
  • Tromsø
  • Skjervøy
  • Øksfjord
  • Hammerfest
  • Havøysund
  • Honningsvåg
  • Kjøllefjord
  • Berlevåg
  • Båtsfjord
  • Vadsø (sør)
  • Vardø (nord)
  • Kirkenes.

Det nye rutetilbudet gir havnene på ruten to ukentlige anløp.

Det er de to nylig oppgraderte skipene MS«Richard With» og MS«Vesterålen» som skal settes inn i den nye reserveruten. Begge vil ha kapasitet til å ta både passasjerer, kjølelast, frys og tørrgods.

Det blir plass til maks 150 gjester om bord på skipene, som skal seile med et mannskap på cirka 25 personer.

Er i gang

MS «Vesterålen» startet seilinger på nordgående rute fra Bodø 19. mars, mens MS «Richard With» startet sørgående seilinger fra Honningsvåg 20. mars. En rundreise vil ta seks dager.

Tøff tid

– Å måtte stanse nesten all virksomheten vår er tøft. Men på grunn av situasjonen, er dette det eneste vi kan gjøre nå. Det er en helt ekstraordinær krise som nå rammer Norge, og den treffer også Hurtigruten hardt. Det tvinger frem helt ekstraordinære tiltak, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Hurtigruten har i løpet av de siste dagene permittert nesten 3.000 ansatte, og kunngjorde onsdag at selskapet midlertidig stopper så å si hele virksomheten til slutten av april.

Elektronisk veifraktmelding i internasjonal veitransport – den nye normen

Den 31. mars vedtok Stortinget å gå inn for at det gammeldagse CMR-fraktbrevet erstattes med elektroniske meldinger i internasjonal veifrakt.  Ja, et klart Stortingsflertall gikk sågar inn for å gjøre den elektroniske meldingen, forkortet eCMR, obligatorisk. Les hele saken

Til toppen