FØRSTE AGV-SALG: Gunnar Pettersen og Trucktech har levert to AGV-er fra Rocla til en god kunde.
FØRSTE AGV-SALG: Gunnar Pettersen og Trucktech har levert to AGV-er fra Rocla til en god kunde. (Øyvind Ludt)

- Får stor gevinst av to AGV-er

ET STED PÅ ØSTLANDET: I et helt nytt produksjons- og lagerbygg går to AGV-er levert av Trucktech. Det gir store fordeler i driften.

Vi har tidligere besøkt Coop og presentert deres AGV-løsning i Trondheim. Men man må ikke nødvendigvis være en gigantisk aktør for å ha nytte av AGV-trucker.

Et sted på Østlandet hos en produksjonsbedrift går to AGV-er og flytter paller mellom produksjonsanlegget og lageret, samt at de forsyner produksjonen med tompaller.

Truckene er av det finske merket Rocla og er levert av Trucktech i Fredrikstad.
Det er første gang Trucktech leverer en AGV-løsning.

– Det har vært et veldig tidkrevende prosjekt, men også veldig spennende, sier daglig leder hos Trucktech, Magnus Pettersen.

– Vi hoppet litt i dette selv også. Vi ser jo at fremtiden er her allerede. Og når vi nå har levert et produkt som fungerer, vil det forhåpentligvis spre seg. Vi var jo også spente på hva som måtte til fra vår side for få til dette, legger han til.

Anonym

Kunden som har AGV-ene ønsker å være anonym, og MT fikk komme og se truckene i drift, mot at vi ikke forteller hvor de går.

Innkjøpssjefen forklarer videre at digitalisering står høyt på agendaen i bedriften, og at AGV-ene er en del av dette.

– De har inngått i en større langsiktig plan i forhold til automatisering/digitalisering. Vi ønsker å fjerne enkle arbeidsoppgaver med den siste teknologi som finnes, som vi føler er driftssikkert.

– God økonomi

Innkjøpssjefen forteller også at det er det definitivt er penger å spare på automatisering, også for en mellomstor bedrift.

– Lang investering og lang levetid gjør at vi har god økonomi i prosjektet umiddelbart, sier han.

FINNER VEIEN: Mellom slagene kjører truckene selv til ladestasjonen og kobler seg til. Foto: Øyvind Ludt

Trucktech har ikke noe agentur på Rocla-trucker, men har totalleverandør til den aktuelle bedriften på trucksiden, og da kunden ønsket AGV falt valget på Rocla.

– Rocla har AGV-trucker som er bygget fra grunnen. Vi synes ikke det er optimalt å lage en AGV av en eksisterende truck, slik enkelte produsenter gjør, sier Magnus Pettersen hos Trucktech.

Maskinen heter AGV ATX12, har en løftehøyde på 1,5 meter og en maks hastighet på 2 m/s framover og 0,3 m/s bakover. Maks løftekapasitet er på 1250 kg.

Maskinene skal gå to skift fire dager i uken, og det er lagt opp til at de skal håndtere 20 paller i timen. Bedriften har også investert i Roclas WMS-system MetRo. Truckene har vanlige blybatterier, men kan likevel klattlades. Hver gang truckene får noen minutters pause, kjører de og kobler seg selv til ladestasjonen.

I stabil drift

Maskinene ble levert i romjula og anlegget ble ferdigstilt like over nyttår. Nå går de i full drift.

– Det virker stabilt og bra nå etter innkjøringsfasen, sier innkjøpssjefen hos kunden.

– For kunden er dette svært tidsbesparende og ikke minst utrolig sikkert, sier salgs og markedsansvarlig hos Trucktech, Gunnar Pettersen.

OVERSIKT: De manuelle truckførerne på gulvet har hele tiden kontroll på hvor AGV-ene befinner seg. Foto: Øyvind Ludt

For Trucktechs del er snakk om en god og langsiktig avtale.

– For oss er dette en gullgruve i investering i fremtiden. Avtalen med kunden er på 120 måneder. Det er mye større enn hva som er vanlig avtale, sier Pettersen.

Til toppen