Prosjektkoordinator Thea Sofie Halvorsen Erdal (fra venstre), avdelingsleder VA NCC Oslo Anders Nordengen og områdesjef NCC Oslo, Svein Nilsplass, sammen med de nye el-bilene fra Nissan.
Prosjektkoordinator Thea Sofie Halvorsen Erdal (fra venstre), avdelingsleder VA NCC Oslo Anders Nordengen og områdesjef NCC Oslo, Svein Nilsplass, sammen med de nye el-bilene fra Nissan. (Foto: NCC)

Elektriske varebiler til anleggsbransjen

Entreprenørselskapet NCC har investert i ti elektriske varebiler fra Nissan.

De nye elektriske Nissan eNV 200 varebilene vil erstatte dagens diesel varebiler som nå fases ut. NCCs Område Oslo betjener i stor grad alle typer anleggsarbeider i hovedstadens ofte tettbygde strøk, og elbilene blir dermed godt synlig i bybildet året rundt.

– Vi har fra før av seks elektriske varebiler, og med vår nye e-Golf funksjonærbil vil vi nå ha 17 elbiler ute på anlegg og på veiene i regionen. Vi har tatt inn over oss, og ønsker å gjøre vår del for å oppnå NCCs mål om å halvere utslipp av klimagasser fra 2015-nivå til 2020, sier områdesjef Svein Nilsplass i NCC Infrastructure i en pressemelding.

Lavere drifts- og vedlikeholdskostnader er blant flere fordeler som eldrift avstedkommer. Arbeidet med å skifte ut en dieseldominert anleggsmaskinpark er derfor også godt i gang.

– Vi har to elektriske hjullastere i drift, og venter med lengsel på at leverandørene kommer med elektriske gravemaskiner i vårt segment. Mens vi venter, faser vi ut de gamle Steg IIIB-maskinene og leier Steg IV-maskiner fra NCCs maskinavdeling i Hokksund når behovet oppstår. Det gode samarbeidet med maskinavdelingen gjør dette mulig, forteller Nilsplass.

Totalt ti Nissan NV200 varebiler skal operere for NCC i Oslo-området. Foto: NCC

Nye elkjøretøy og -maskiner er også en avgjørende investering for å oppfylle nye og miljørettede krav fra offentlige byggherrer, forteller avdelingsleder VA i område Oslo, Anders Nordhagen.

– Blant våre største oppdragsgivere er Oslo kommune, som er i føringen for en mer bærekraftig anleggsdrift. Miljørettede utfordringer er bra, og vi skal gjøre det vi kan for å innfri og kunne levere stadig bedre og mer bærekraftige anleggstjenester, sier Nordhagen.

De nye elvarebilene har en rekkevidde på opp mot 25 mil, betydelig lengre enn deres første elektriske varebiler med 10 mils rekkevidde. I arbeidet mot mer eldrift – som fungerer i en effektiv anleggsdag – er lade-infrastrukturen uansett avgjørende.

– Det kan ofte være begrensede lademuligheter i sentrum, så til en viss grad tilrettelegger vi for lading ved våre lokasjoner/anlegg. Lade-infrastruktur er gjerne en utfordring både for oss og for kommunen. Vi er løsningsorienterte og villige til å tenke nytt i omstillingsprosesser som dette er. Da lar slike utfordringer seg løse, avslutter Nilsplass og Nordhagen.

Til toppen